Merken die verdwijnen (9): Aart Lensink over Eredivisie

Wat wordt overbodig, welk merk is rijp voor een overname en wie kan het simpelweg niet meer bijbenen?

auteurs Richard Otto en Robbert van Loon blikken ditmaal vooruit. Branchegenoten geven hun visie op merken waarvan zij verwachten dat deze verdwijnen.

In deze aflevering: Aart Lensink over Eredivisie.

Lensink: Wie kent nog de Football League First Division? Dat was de voorganger van de Premier League. In Nederland wachten we nog steeds op het verdwijnen van een relict uit de jaren vijftig. Het goede nieuws: het merk Eredivisie staat op het punt te verdwijnen.

In 1992 was het zover in Engeland. De stap naar de moderniteit werd gezet in de vorm van oprichting van de Premier League. Het Engelse voetbal zat op dat moment enorm in het slop. Het geld en de talenten stroomden destijds naar Italië en Spanje. Er moest iets gebeuren.

In Nederland moet ook al 35 jaar iets gebeuren. De Eredivisie moet verdwijnen. Maar we houden zo van het klassieke, inmiddels zestig jaar oude merk, dat we inmiddels voor lief nemen dat het Nederlandse clubvoetbal op sterven na dood is. Of iets positiever geformuleerd: het is een lokaal merk geworden. Toptalent komt niet meer. Eigen talent vertrekt. De clubs ontbreekt het aan geld. En vooral: aan een sterke competitie.

Langzaam worden we wakker. De Eredivisie is de bron van alle ellende. Hoe vermakelijk ook, het is de Football League First Division van Engeland uit de jaren tachtig. Het kan de competitie met de rest van Europa al lang niet meer aan.
Wie heft het merk op?' 

Aart Lensink is directeur en mede-oprichter van contentmarketingbureau LVB Networks.

Lees ook:







Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie