Influencer marketing voor het MKB

Wie ben je eerder bereid te geloven: een goede vriend die zegt dat je die lekkere koffie in dat tentje echt eens moet proberen, of een producent van koffiemachines die zijn nieuwste product wil aanprijzen? Logischerwijs nemen we sneller een boodschap voor waar aan als die van een bron komt die we vertrouwen en waarmee we ons kunnen identificeren. Dit vereenvoudigde voorbeeld maakt de werking en impact van influencer marketing duidelijk.

Het inzetten van micro-influencers wordt door steeds meer bedrijven omarmd als een belangrijke marketingtechniek. In dit artikel gaan we dieper in op de vraag hoe je als MKB’er gebruik kunt maken van influencer marketing. Tipje van de sluier: het is makkelijker dan je wellicht denkt.


‘Mond-tot-mondreclame’
Het is geen nieuws dat de effectiviteit van outbound marketing al jaren in rap tempo afneemt. De informatie-waterval die dagelijks op de consument afstroomt maakt mensen minder gevoelig voor reclameboodschappen. Mond-tot-mondreclame neemt daarentegen een steeds prominentere plek in de afweging om een product of dienst aan te schaffen in. Deze gratis manier van marketing wordt als effectiever gezien dan ‘gewone’ reclame. Het kost jou als ondernemer in principe geen tijd en het verhaal van een tevreden klant is geloofwaardiger dan je eigen verkoopverhaal.

Nu is influencer marketing natuurlijk geen traditionele mond-tot-mondreclame, maar het effect is wel vergelijkbaar. Het gaat om de gedachte: ‘als hij/zij het ook gebruikt, dan moet het wel een goed product zijn’. Helemaal als je je als consument met degene die het product of de dienst aanbeveelt kunt identificeren. Daarom is het belangrijk om een influencer te vinden die in jouw markt een aansprekende positie heeft en die bij jouw doelgroep een hoog aanzien heeft.

De lokale held
Bij influencer marketing denk je wellicht al gauw aan grote beroemdheden die door grote merken ingezet worden. Zoals Calvin Klein die Justin Bieber de hashtag #mycalvins liet gebruiken, of Hudson’s Bay die met behulp van Tim Hofman personeel wil werven. Als MKB’er kun je echter juist met hele kleinschalige influencers veel bereiken. Dankzij social media hoef je immers niet meer beroemd te zijn om een fanschare te creëren, maar kun je bijvoorbeeld als de lokale bakker zijnde ook een leuke (invloedrijke) reputatie opbouwen. Zo’n lokale ‘influencer’ is voor jou als MKB ondernemer erg interessant.

De eerste stap voor influencer marketing als MKB ondernemer is dus het in kaart brengen van de influencers of lokale helden die in jouw branche actief zijn. Denk goed na over wat je van deze persoon verlangt én wat je als tegenprestatie kunt en wilt aanbieden. Dit kan een geldbedrag zijn, maar ook het leveren van een gratis product of dienst.

Oprechte interactie en betrokkenheid
In je keuze voor een lokale influencer en de tegenprestatie die jij levert is het erg belangrijk om te kiezen voor oprechte interactie en betrokkenheid. Anders ben je namelijk niet bezig met influencer marketing, maar met influencer advertising. Met een fiks bedrag voor een eenmalige post op Instagram scoor je weliswaar snel en genereer je eenmalig een groot bereik, maar je bouwt geen waardevolle band op met de doelgroep. En dat zou juist één van de grootste doelen moeten zijn wanneer je influencer marketing inzet.

Ga daarom verder dan een eenmalige betaling voor een snel, groot bereik. Vind een ambassadeur die zelf echt van jouw product of dienst overtuigd is en die zijn/haar enthousiasme oprecht op anderen kan overbrengen. Juist als je als MKB’er specifieke diensten of producten aanbiedt in een nichemarkt is dit een effectieve manier van marketing.

Aan de slag!
Lokale bekendheid, betrokkenheid, oprechtheid en interactie zijn dus belangrijke voorwaarden voor een succesvolle influencer marketing campagne. Kies voor kwaliteit boven kwantiteit als je middels de door jou gekozen ambassadeurs echt een band wilt opbouwen met je publiek.

Analyseer bovendien niet alleen het bereik van de posts die jouw influencers plaatsen. Bekijk ook de resultaten op het gebied van interactie en betrokkenheid en probeer erachter te komen of de mensen die daadwerkelijk doorklikken wel tot jouw doelgroep behoren. Succesvolle influencer marketing valt of staat net zoals elke andere marketing techniek met een goede continue optimalisatie op basis van de verkregen data.

Online marketing trends van 2018 in praktijk brengen?
Wilt u ook inspelen op deze online marketing trends van 2018? Neem een online marketing bureau als Best4u Group of Traffic Today in de arm om optimaal resultaat te behalen. Dankzij de vele kennis en ervaring van de online marketeers van Traffic Today en Best4u weet u zeker dat u uw online marketing strategie voor 2018 op een juiste manier wordt uitgevoerd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie