2012 was voor de meeste marketingmanagers van A-merken een voorzichtig en onzeker jaar.
Op je visitekaartje staat CMO, brand-, marketing-, communicatiemanager of iets anders belangrijks. Dat betekent dat jij verantwoordelijk bent voor de pot met geld waarmee je jouw merk, dienst of product bekend moet maken. Het leuke aan je werk: je mag het vrijelijk besteden naar eigen inzicht. De schaduwzijde: je wordt afgerekend op extra verkoop door iedereen met een nog belangrijker visitekaartje dan de jouwe. Elke marketeer wordt hier zenuwachtig van.
Het is leuk, sexy en extreem verslavend: Pinterest. Geen enkele site heeft eerder 10 miljoen unieke bezoekers per maand gehaald dan deze nieuwe hit. Wat is het? Waarom werkt het. Wat moeten marketingmanagers ermee? En hoe we het kunnen gebruiken bij onze zoektocht naar meer publiek?
Zonder noemenswaardige marketinginspanning is Viking de meest gewaardeerde fabrikant van noren. Het voorbeeld van dit Hollandse bedrijf laat zien dat mond-tot-mondreclame elk jaar weer voor omzet zorgt. Misschien moeten we traditionele print en televisie maar stopzetten.