De nieuwe mobiele optimalisatie van Google Adwords: ‘geoptimaliseerde campagnes’

Google kondigde eerder deze maand de lancering van ‘geoptimaliseerde campagnes’ aan. Een upgrade van Google Adwords waarmee verschillende apparaten onderdeel worden van één campagne. Voorheen was het gebruikelijk om apart voor mobiel een adwords campagne op te zetten, nu valt mobiel binnen de campagne en is het een onderdeel van de apparaten waarop een advertentie wordt getoond. Google noemt het de eerste stap om te helpen om campagnes overzichtelijk te maken en gemakkelijker te beheren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Waar komt dit vandaan? Het afgelopen jaar is Google al druk geweest met het promoten van mobiel. Met verscheidene initiatieven probeerde Google (grote en kleine) adverteerders mobiel te krijgen. Logisch, het mobiele internet groeide enorm hard, echter bleef mobile advertising achter. Al zie je steeds meer mobiele adwords campagnes die vanuit zoekopdrachten leiden naar mobiele landingspagina’s, Google ziet ook dat gebruikers zich online over verschillende apparaten beweegt.
Hoe maximaliseer je de conversies van deze ‘Omnichannel’ gebruiker door het inzetten van Google Adwords? Google zegt het antwoord te hebben door je adwords campagnes te optimaliseren naar apparaat, locatie en tijdstip en hier specifieke doelconversies aan te koppelen.

Een voorbeeld van ‘geoptimaliseerde campagnes’ is een retailer die online en offline actief is. De retailer hoeft nu maar één campagne aan te maken, echter eenn advertentie kan worden geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Een mobiele gebruikers in de buurt van de fysieke winkel is krijgt een advertentie met bijvoorbeeld een store locator extensie, een telefoonnummer of wellicht een promotie voor in de winkel (doet me een beetje denken aan Passbook). Google heeft hierbij goed nagedacht over ‘offline’ conversies welke voor mobiele gebruikers natuurlijk relevant zijn en voorheen achterbleef. Aan de andere kant, mocht de mobiele gebruiker wel zoeken via Google maar niet in de buurt van de winkel (of deze is gesloten), dan is het mogelijk om niet een advertentie met store locator extentie of telefoon nummer te laten zien. Dezelfde advertentie zal zich bij een desktop of tablet gebruiker richten op de webshop.

In een overzicht beschrijft Google de volgende voordelen van ‘geoptimaliseerde campagnes’:
- Pas uw biedingen aan op basis van apparaat, locatie en tijd van de dag, en dat alles binnen één campagne.
- Pas advertenties voor mobiele apparaten aan. Met slimmere extensies kunt u beheren hoe uw advertenties worden weergegeven op alle apparaten.
- Meet het aantal telefoontjes, app-downloads en meer om uw campagnes te optimaliseren voor de vele verschillende apparaten die tegenwoordig in gebruik zijn.

Ondanks dat Google hier goed over heeft nagedacht, is het voor ons wel een werk om hier doorheen te spitten. Hoe kun je nu namelijk de bekende app download campagnes draaien? Het is bijvoorbeeld niet meer mogelijk om eenvoudig een campagne aan te maken en te targetten op mobiele apparaten, iOS, versie 6+. Het is mogelijk om via type advertentie te kiezen voor app download advertentie, echter is het niet mogelijk een minimale OS versie te kiezen. Hierbij loop je het risico dat oude OS gebruikers jouw advertentie zien, terwijl de app niet voor hun beschikbaar is.

Verder is het interessant om goed naar de nieuwe extenties te kijken. Deze zijn uitgebreider en ‘geupgrade’. Tevens is het mogelijk om een ‘oproep’ conversies te meten. Ook een mooie mobiele conversie voor veel bedrijven.

Als laatste wil ik aangeven dat het nu ook nog mogelijk is om niet de ‘geoptimaliseerde campagnes’ te gebruiken, het is ook nog mogelijk om campagnes voortijdig weer naar ‘oude instellingen’ terug te zetten. Ik ben erg benieuwd hoe andere marketeers de nieuwe opzet van Adwords ervaren en of het al leidt tot nieuwe of extra conversies. Uiteindelijk is Google adwords een groot succes als elke euro die erin gaat zo snel mogelijk rendement oplevert en de grootste uitdaging ligt in mobile advertising.

Door terug te schakelen naar de oude campagne-instellingen verliest u bepaalde functies:
- Mogelijkheid om biedingen per locatie, tijd van de dag of apparaat aan te passen binnen dezelfde campagne
- Mogelijkheid om uw advertenties en extensies aan te passen voor mobiele apparaten

1. Pas uw biedingen aan op basis van apparaat, locatie en tijd van de dag, en dat alles binnen één campagne.

2. Pas advertenties voor mobiele apparaten aan. Met slimmere extensies kunt u beheren hoe uw advertenties worden weergegeven op alle apparaten.

3. Meet het aantal telefoontjes, app-downloads en meer om uw campagnes te optimaliseren voor de vele verschillende apparaten die tegenwoordig in gebruik zijn.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie