#lekkersociaal 37, over gekochte blauwe vinkjes, het einde van een tijdperk op Twitter en spioneren via Instagram Stories

Creative content agency Blauw Gras praat je bij! Deze week over het kleurrijke Facebook en de voortdurende strijd tegen Fake News.

Verhalen vertellen op Twitter

Gebruikers van Twitter zijn nu al meer dan tien jaar gewend om Tweets te schrijven van maximaal 140 tekens. Waar het eerst vooral ging over dagelijkse bezigheden (‘ik ben nu onderweg naar mijn werk’), worden het de laatste tijd toch al snel tweets met meer inhoud. De onderwerpen waar het meest over wordt gepraat zijn namelijk nieuws, vacatures, sport en politiek. Het probleem is alleen dat je met maximaal 140 tekens niet altijd alles gezegd hebt wat je wilt zeggen. Vandaar dat Twitter het makkelijker wil gaan maken om langere verhalen te tweeten. Het werkt simpel: je begint je verhaal te typen, de app hakt dat automatisch in stukjes en geeft je Tweet hierbij een nummer (1/3 bijvoorbeeld). Valt hiermee de authenthiciteit van Twitter weg, of is het juist een welkome aanvulling?  

Fake news is overal

Dat kranten steeds minder worden verkocht is een feit. Maar wist je dat maar liefst 45% van de Amerikanen nieuws leest via minimaal 1 social media platform? Social media wordt al langere tijd steeds belangrijker en dat is natuurlijk helemaal niet erg. Maar dan is daar: fake news. Er zijn heel veel websites die fake news verspreiden, en tot op de dag van vandaag zijn er nog flink wat mensen die deze artikelen delen in de veronderstelling dat ze waar zijn. Bijna 1 op de 4 Amerikanen heeft weleens fake news gedeeld! Facebook is al langere tijd bezig om fake news te bannen, en heeft daar nu een nieuwe manier voor bedacht. Op dit moment is het nog mogelijk om voor weinig geld extra bereik te kopen door een bericht via Facebook te promoten. Maar daardoor kan fake nieuws zich dus ook sneller verspreiden. Facebook specificeert niet wat er dan precies onder fake nieuws wordt verstaan of wanneer er wordt ingegrepen. Facebook geeft wel aan dat een ban niet voor de eeuwigheid hoeft te zijn. Zou dit de manier zijn om fake news uit de wereld te helpen of is het dweilen met de kraan open?

Zwarte markt voor vinkjes?

Een geverifieerd account hebben is voor veel influencers en bedrijven heel belangrijk. Het wordt namelijk gezien als statussymbool. Op Facebook en Twitter kan iedereen een formulier invullen, waarna er op basis van een aantal criteria besloten wordt of je een vinkje krijgt. Maar dan heb je ook nog Instagram, waar dat allemaal net even wat anders werkt. Op Instagram heb je namelijk een zwarte markt voor die vinkjes. Een zwarte markt voor vinkjes? Jazeker. Als je bereid bent om te betalen, zijn er medewerkers van Instagram te vinden die dat wel even voor je fixen. Het tarief hiervoor? Dat kan een flesje wijn zijn maar meestal wordt daar tussen de 8.000 euro en 15.000 euro voor gevraagd. Dus nog op zoek naar wat extra ‘geloofwaardigheid’ op Instagram? Dan weet je wat je te doen staat!  

Disco op Facebook!

Wat maakt social media nu zo ‘social’? Het feit dat iedereen met elkaar in gesprek kan, een mening kan uiten of gewoon even lekker mag zeiken. Facebook heeft nu iets nieuws bedacht om dit sociale deel nog meer te laten opvallen, namelijk door reacties in verschillende kleuren weer te gaan geven. Dit om te zorgen dat reacties nóg meer in het oog gaan springen. Leuke functie, of gaat Facebook langzaam veranderen in een grote discobal?

Lekker gluren!

We herkennen het waarschijnlijk allemaal: je ziet een Instagram Story en wilt ‘m doorsturen naar een vriend. Dit was helaas nooit mogelijk, maar daar is nu gelukkig verandering in gekomen! Je kunt vanaf niet alleen je eigen Story via een private message naar een vriend sturen, maar dus ook Stories van andere mensen doorsturen. Dat maakt het Insta-stalken een stuk makkelijker! Maar wees niet bang, als je niet wilt dat mensen je Stories delen dan kun je dit uitzetten bij je settings. Happy stalkings! 



Dit was het weer voor deze week! Je weet in ieder geval dat je weer helemaal up-to-date bent over alles rondom gekochte blauwe vinkjes op Instagram, fake news op Facebook en de nieuwe update van Twitter.

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie