Merk & Strategie

Sex And The Blokker

Gideon Tailleur, blogger | 28 april 2016, 15:11

Marketing specialist Gideon Tailleur geeft zijn visie over de strategie va Blokker met de nieuwe commercial met Sarah Jessica Parker.

Wat een geweldige stunt van Blokker om Sarah Jessica Parker in te zetten.

De Amerikaanse actrice van Sex And The City, de serie die ooit de Nederlandse kinderwagens van Bugaboo hielp aan een omzet boost.

. Een puur Nederlands product en de Nederlandse doelgroep verleiden met een ware Hollywood bekendheid. Goed voor de spreekwoordelijke tamtam. 
Deze actrice, die ik persoonlijk niet gelijk had herkend, toont nu aan dat ze zo’n fan is geworden van de Blokker. Het is geweldig om te zien dat de sociale media er vol van staan. En leuk om al de uiteenlopende reacties hierop te zien, van enthousiastelingen tot aan zware critici. 

Het is niemand ontgaan

Ongeacht of het uiteindelijk wel of niet de Blokker gaat helpen met dat duwtje in de juiste richting, de commotie heeft er in ieder geval voor gezorgd dat bijna niemand de metamorfose van de Blokker kan zijn ontgaan (een metamorfose die broodnodig was overigens). Sterker nog, je wordt nieuwsgierig hoe die oude stoffige winkel weer in een nieuw jasje is gestoken. 

Mij hebben ze in ieder geval te pakken. Zodra ik in de buurt ben loop ik zeker even binnen.

Wel vraag ik me af wat hun strategie zal zijn om de mensen ook daadwerkelijk tot kopen aan te zetten. Zo viel mij gelijk op in de YouTube-video dat er kansen onbenut worden gelaten om de doelgroep te activeren. Op een kleine link onderin de video nagelaten was het slim geweest om met zo’n video de klant nog interactiever te benaderen, bijvoorbeeld met een outro. 

Simpel gekleurde messenset

Daarnaast viel mij in de commercial ook op, dat het toch vrij standaard producten zijn waar ze zich op richten. Die kaasschaaf of zo’n simpel gekleurde messenset haal ik wel voor een appel en een ei bij de Action, maar die exclusievere en duurzame producten, en daar zullen ze het verschil in moeten gaan maken.

Het zal in ieder geval de eerste commercial zijn waar de filmopnames waarschijnlijk niet begonnen met: “and Action!”. 

Over de auteur

Gideon Tailleur
Gideon Tailleur is de Batman van de marketing. Hij helpt bedrijven met marketing kopzorgen uit de brand. G-Tail.com Lees meer over Gideon Tailleur

Reacties op dit artikel (15)

Comment author avatar
Avatar

De Betere

(29 april 2016, 8:54)
Helemaal geen geweldige stunt. De serie SITC heeft zijn glans al lang verloren, hier. En idd, Sarah is onherkenbaar veranderd, mede doordat ze uit de picture is geraakt. Je noemt Charlie Sheen en Bavaria. Een totaal andere case: Sheen was niet uit picture geraakt, omdat hij met zijn (alcohol) problemen voortdurend het nieuws haalde (en nog haalt, zie bijv. Nu.nl, gisteren). Logisch dat Sheen blij was/is met een alcohol vrij biertje (in die commercial). Blokker heeft echter Sarah voor een prikkie kunnen strikken voor deze commercial en dacht: lekker goedkoop, dat zijn wij ook, dan moet onze boodschap wel overkomen ;-) En dat er op social media zoveel over te doen is, dat wil nog niet zeggen, dat het communicatie-effect van het aan deze commercial besteedde budget, maximaal positief is.
Avatar

Rene Jaspers

(29 april 2016, 9:01)
Altijd slim, het levert toch altijd weer publiciteit op. Dus hebben de bedenkers altijd gelijk. Toch blijft bij mij in zo'n geval dan altijd de gedachte hangen: tja, als je niets beters weet, dan neem je gewoon een beroemdheid.
Als je dan toch naar deze noodgreep moet grijpen, zou het nog wel fijn zijn als de keuze voor de personage nog enigszins logisch is. En die logica zie ik in dit geval zelf nog niet. Hopelijk is dit geen teken van de laatste stuiptrekking van Blokker.
Avatar

Phaothong

(29 april 2016, 9:25)
Ik kan dit op twee manieren interpreteren. Blokker richt op de doelgroep die vroeger naar SITC keek(die nu dus wat ouder zijn.) Of SITC maakt een comeback, daarmee suggereert dat Blokker weer een comeback maakt. Is dit de logica? Is het een goede strategie?
Avatar

Joanne

(29 april 2016, 9:43)
Uit de reacties blijkt wel dat het geen ware Sex and the City-fans zijn: SATC ipv SITC ;-)
Avatar

Rosie

(29 april 2016, 9:50)
@De Betere, u stelt dat Sex and the City zijn glans heeft verloren. Dit geldt zeker niet voor de vrouwen die nu tussen de 25-35 zijn. Sarah Jessica Parker herkennen wij uit duizenden. Misschien dat u niet tot de door Blokker beoogde doelgroep behoort. Wat mij betreft een top commercial!
Avatar

henri Bouwmeester

(29 april 2016, 10:33)
Leuk, maar toch mis ik Dave, voor mij lettterlijk en figuurlijk, de enige echte rocker van Blokker.
Avatar

Peter Woodward

(29 april 2016, 10:45)

de Betere is een adBlokker?
Niemand zegt bilderdijkstraat beter dan SJP...en ik begin niet over haar poffertjes vermogen.

Avatar

Peter Henst

(29 april 2016, 10:57)
Helaas kennen we de inhoud van de briefing aan creatie niet....dus het blijft bij gissen ....
Avatar

Michael

(29 april 2016, 12:41)
Tuurlijk zijn er altijd mensen die graag afgeven op een merk als Blokker en over iedere commercial valt wel iets negatiefs te zeggen. Maar voor nu in ieder geval een commercial die boven het maaiveld uitsteekt, daarvoor complimenten. Er wordt veel over gepraat en zo snel bekeken, positief onder de doelgroep. Resultaten horen we graag later.
Avatar

Ilse

(30 april 2016, 8:03)
Ik ben het - als SATC fan - toch met de Betere eens. SJP verliest juist haar ziel aan een merk dat echt niet bijzonder modisch is. Nog niet. Daar draagt deze - goed geacteerde - commercial inhoudelijk ook niet aan bij.
Ik blijf in afwachting van verdere en betere strategische keuzes van Blokker; het assortiment moet echt beter! En zoals Gideon aangeeft: ook slimmere uitvoeringen van online tools.
Ik volg deze case met liefde en een raar onderbuikgevoel
Avatar

René van der Meulen

(30 april 2016, 12:32)
Volgens mij ga je naar de Blokker voor keukenspullen en huishoudelijke producten. Het is een van de laatste puur Nederlandse merken zonder al te veel poespas. Best wel een uitzonderlijke positie die je volgens mij zou moeten koesteren. Sarah Jessica Parker vertelt haar Amerikaanse society vrienden hoe hip Blokker wel niet is. Tegelijkertijd gebruikt ze nog steeds 'gewoon' de staafmixer, messen, kaasschaaf en poffertjespan waarmee Blokker groot is geworden. Ik ben van mening dat de gemiddelde Blokkerklant zich daar helemaal niet thuis bij voelt. En daarbij, de 'radicale, ingrijpende transformatie' naar een online Blokker had natuurlijk al een decennium geleden ingezet moeten worden. Het klopt dat een ander oer-Hollands merk (Bavaria) al iets soortgelijks deed met Mickey Roarke en Charlie Sheen. Alleen waren die commercials ook echt grappig.
Avatar

Remco van Buren

(30 april 2016, 17:27)
Anno 2021...

"Papa, ik hoorde van mama dat u vroeger de baas bent geweest bij een groot bedrijf.", zegt zoonlief tegen zijn vader. "Dat klopt, mijn jongen, papa is de baas geweest bij de Blokker", antwoordt zijn vader met gepaste trots. "Dat was een bijzondere tijd. Want eerst ging het helemaal niet zo goed met de Blokker en moesten wij het beter maken. Toen heb ik met een paar mensen bedacht dat het logo anders zou moeten worden. En dat we alle muren in de winkels wit gingen schilderen! En nieuwe stellagekasten gingen plaatsen. Ach, als ik er nu aan terugdenk, dan komen er weer een hoop herinneringen boven", vervolgde vader zijn verhaal met rode koontjes van opwinding op zijn wangen, "Toen hebben we bijvoorbeeld ook besloten dat we met de Blokker online moesten gaan. En wat papa niet zo leuk vond, we moesten ook best veel mensen ontslaan. Ja jongen, dat hoort er helaas ook bij als je zo'n bedrijf beter wilt maken. Maar we hadden gelukkig ook een hele bekende actrice uit Amerika gestrikt voor een commercial die dan poffertjes ging bakken! Hahaha! Tja, dat waren bijzondere tijden toen papa daar de baas was..." "En toen, papa, wat gebeurde er toen? Is het toen weer allemaal goed gekomen?", vroeg het zoontje nieuwsgierig. "Kom jongen, het is al veel te laat. Ga nu maar rustig slapen..."
Avatar

feetje

(4 mei 2016, 12:09)
Het lijkt een beetje, zeker online, of ze de strijd aan willen gaan met bijvoorbeeld fonq. Ik vraag me ook af of dit een geweldige stunt is. Het wekt zo hier en daar wat irritatie op. Ik zie SJP ook niet echt als een rolmodel voor de blokkerklant...de 'foute' richtingaanwijzing die ze geeft bij : de ...straot to the left...Het komt op mij over als onwerkelijk, plankje mis voor mij. Ze krijgen er wel aandacht mee. Dat dan weer wel. Heb het idee dat dat ook de bedoeling was. Mij irriteert het, de strategie, de commercial en de herpositionering van het noodlijdende Blokker en de wijze waarop men dit hoopt op te lossen.
Avatar

jeroentje

(10 mei 2016, 9:47)
ja he
Avatar

devit

(10 mei 2016, 9:53)
MAYO

Gerelateerde items Blokker Action Gideon Tailleur

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs