Een merk moet ontwapenend zijn, geen moraalridder, vindt Jeroen de Korte

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt een vakgenoot naar visuele inspiratie, 5 dagen. Dit keer creatief Jeroen de Korte.

Jeroen de Korte, fotografie Paul Bakker

Deze week is Jeroen de Korte, medeoprichter en creative director van And Now This - a brand building agency, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week*.

De Korte over zijn week: ‘Wanneer een maatschappelijk probleem ons aan het hart gaat, zoals milieu-, economische of sociale kwesties, hebben we de neiging om onze moraal aan anderen op te leggen. Vooral online groeit het activisme en "woke-shaming". Het blijkt echter dat dat niet werkt. En dit geldt zeker voor merken. Mensen knikken beleefd, maar willen gewoon blijven doen wat ze altijd doen. Vlees eten, plastic gebruiken, fast fashion kopen.

Voor bedrijven is er maar één oplossing: met betere producten en oplossingen komen. Maak het lekkerder, beter en cooler dan de bestaande opties. Een merk moet dat verhaal op de juiste manier vertellen. Een merk is iets waarmee je je associeert, waar je bij wilt horen, wat onderdeel is van je identiteit. Daarom moet je innemend en ontwapenend zijn, iets waar wij in ons werk ook altijd naar streven. Geen opgeheven vingers.

Mijn pic(k)s of the day zijn voorbeelden van beeldmakers die ontwapenend zijn in hun werk. Werk waar je blij van wordt, waar je je goed bij voelt. Die je je op een bepaalde manier laten nadenken over de wereld zonder moralistisch te zijn. Bewust of onbewust, bedoeld of onbedoeld.'

Hier zijn 5 bijdragen:

Pic(k) 1: Kehinde Wiley - “Barack Obama”, 2018

'New York-based kunstenaar Kehinde Wiley was de eerste zwarte kunstenaar die gevraagd werd een presidentieel portret te maken; dat van Barack Obama. Obama selecteerde hem persoonlijk. Wiley gebruikt de visuele retoriek van heroïsche en majestueuze portretten van de oude meesters om jonge zwarte mannen op een krachtige manier af te beelden. En zeker in dit portret van Obama zie je zijn kracht: onconventioneel, disruptief en iconisch. Het excentrieke en ontwapenende karakter van Wiley’s portret geeft je absoluut het gevoel dat je naar een uitzonderlijk persoon staat te kijken.'

Lees hier een artikel over het portret in The New Yorker.

Advertentie
advertisement
President Barack Obama (2018) van Kehinde Wiley
President Barack Obama (2018) van Kehinde Wiley

Onbevreesd en onbevangen

Pic(k) 2: Magdalena Wosinska - “The Magdalena Experience”

“I remember the first time I took a nude photo of myself I was 14 and it had NOTHING to do with being sexual.”

'Magdalena Wosinska is een Amerikaanse fotograaf. Toen ze meer begon te reizen voor projecten was ze vaak alleen op de prachtigste plekken. Ze wilde die plekken vastleggen, maar niet alleen maar de landschappen. Er miste een menselijke vorm. Toen is ze zichzelf gaan toevoegen aan de landschappen, aangezien ze al heel lang zelfportretten maakte.

Het knappe van haar foto’s is dat ze intimiteit creëert terwijl ze zich in de grote, open, wijde natuur begeeft. Haar foto’s voelen onbevreesd, onbevangen, rauw en puur. Het overweldigende gevoel van vrijheid. Is dat niet wat we allemaal willen?'

“Be free without tan lines and soak it all in.”

Volg Magdalena op https://www.instagram.com/themagdalenaexperience

Magdalena Wosinska
Magdalena Wosinska

Kleurrijk en uitgesproken

Pic(k) 3: Nick Liefhebber - “Deep deep down”

'Met And Now This zijn we bezig een Nederlands koffiemerk, dat al meer dan 100 jaar bestaat, compleet te rebranden. We hebben het merk opnieuw gepositioneerd en helpen ze om hun prachtige merkverhaal beter te vertellen. Voor de nieuwe visual identity en design van onder andere de verpakkingen werken we samen met Nick Liefhebber. 

Nick is een veelzijdige illustrator en designer en maakt kleurrijk, uitgesproken werk met een compleet eigen beeldtaal. Zijn werk is ontwapenend, je blijft er constant iets in ontdekken en "stops you in your tracks". "Fun" is eigenlijk wel het woord dat zijn werk het beste samenvat.'

Check Liefhebbers werk op Instagram: https://www.instagram.com/nick_liefhebber

Nick Liefhebber
Nick Liefhebber

Slim and badass

Pic(k) 4: Serena Williams - Virgil Abloh-designed tutu

'In augustus 2018 speelde tennis-queen Serena Williams haar openingswedstrijd tijdens de US Open in een zwarte tutu van Nike, gedesigned door Virgil Abloh. Haar outfit was een reactie op het verbod op een compressie-catsuit die ze eerder droeg op Roland Garros. Deze droeg ze vanwege bloedpropjes in haar aderen. Maar de toernooidirecteur in Parijs vond de catsuit aanstootgevend en legde haar een verbod op.

Nike reageerde vervolgens met: “You can take the superhero out of her costume, but you can never take away her superpowers.” Vervolgens verscheen Serena op de US Open in een tutu, de meest meisjesachtige van alle kostuums. Maar wel een zwarte badass tutu. Een classy middelvinger naar de gevestigde orde. Een hele slimme, krachtige en positieve manier om mensen aan het praten te krijgen over (seksistische) normen in de sport.'

“No one can tell you who you are except for you. No one can tell you how beautiful you are, except for you.”

Serena Williams
Serena Williams

Stylish en adembenemend

Pic(k) 5: Apple AirPods “Bounce” - TBWA\Media Arts Lab

'Ik kan naar deze film blijven kijken. En dat heb ik met maar heel weinig (branded) films. Het idee van “Bounce”, geregisseerd door Oscar Hudson, is zo simpel als de titel. Je ziet een man door de straten bouncen, terwijl hij muziek luistert met zijn AirPods. Een fantasie die we, al dan niet als kind, allemaal wel eens hadden. Het resultaat is een stylish, adembenemend mooi gemaakte verbeelding van draadloze vrijheid.

Het knappe en het fijne van deze en vorige films als “Welcome home” (regie Spike Jonze) en “Stroll” (de vorige AirPod commercial) is dat je er zo fucking blij van wordt, mede ook door de muziek. Apple heeft het niet over hoe ellendig het vroeger was toen we nog oordoppen met draadjes hadden, het zijn geen bombastische brand manifestos en er worden geen concurrenten zwart gemaakt (zoals Samsung's iPhone-mocking commercials). Nee, gewoon hele fijne, mooie films waarmee je echte, oprechte liefde creëert voor je merk. Heel knap werk, al jarenlang, van TBWA\Media Arts Lab in LA.'

Beluister hier de onvolprezen podcast-serie 'The Untold Stories of Starting a Creative Business' van And Now This.

*) Sinds vorig jaar vraagt Nils Adriaans mensen uit het vak om een week lang curator te van zijn Random Pic(k) Of The Day For A Week: ‘Iedere dag plaats ik dan een door haar of hem gekozen visual, plus een korte toelichting op mijn Facebook-pagina.’ Sinds dit jaar bundelt hij de bijdragen van zijn curatoren op vrijdag op Adformatie.nl. #RPOTDFAW

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie