Trending deze week: maybe it's real, maybe it's Maybelline

Een 'nep-filmpje' van Maybelline was niet van echt te onderscheiden. Het publiek was wild enthousiast.

De mascara in actie

Een Londense metro of bus met wimpers? Grote kans dat je deze advertentie van Maybelline de afgelopen week op je For You page voorbij hebt zien komen, want deze video ging viral op TikTok. De campagne is een groot succes, maar blijkt gemaakt te zijn met CGI, oftewel Computer Generated Imagery. Mensen die de video hadden bekeken konden het verschil tussen echt en nep bijna niet meer onderscheiden.

Londense dubbeldekker bus met wimpers die mascara opgedaan krijgt

Best ad ever!

Je ziet een Londense metro met wimpers die een lik mascara opgesmeerd krijgt en vervolgens ook een typische Londense dubbeldekker bus die langs een mascaraborstel rijdt. Over het algemeen is de gemiddelde TikTok gebruiker niet zo happig op advertenties op dit platform en prikken ze hier snel doorheen, maar deze advertentie van Maybelline viel in goede aarde. Mensen reageerden heel erg positief onder de video met reacties als 'beste advertentie ooit' en 'geef de bedenker een salarisverhoging'.

Maybe it’s CGI

Na groot succes onthult een van de bedenkers van deze campagne dat deze advertentie gemaakt is door middel van CGI. Ook onder deze video wordt veel gereageerd, vooral door mensen die totaal niet door hadden dat de advertentie gemaakt is met animatie. Dit laat duidelijk zien dat het voor de gewone mens steeds lastiger is om te achterhalen of een advertentie gemaakt is door middel van technologie als CGI of dat het ‘echt’ is. Een ander voorbeeld dat viral ging was een gigantische 3D Adidas advertentie in Dubai na het WK. Dit was ook ‘nep’ maar zo in elkaar gezet dat het leek alsof het door een willekeurige voorbijganger werd gefilmd. Met de AI tools die als paddenstoelen uit de grond schieten lijkt het onoverkomelijk dat we steeds meer ‘nep’ en ‘echt’ door elkaar verweven zien worden. Hierdoor worden de mogelijkheden verbreed om vette campagnes neer te zetten, ook met een kleiner budget. Een toffe ontwikkeling! Welke merken volgen?

Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie