Premium

Ysabelle Tierie: 'Boeken zijn mijn vrienden'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Ysabelle Tierie, kersvers bij Dept.

Ysabelle Tierie

Deze week was Ysabelle Tierie, tot voor kort creatief bij DDB Unlimited én voorzitter van JongeHonden, nu senior creative bij Dept, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Ysabelle over haar week: 'Deze week staat in het teken van boeken – in alle soorten en maten. Luisterboeken, kleurboeken, kinderboeken, designboeken, boeken die eigenlijk geen boeken zijn, dat éne boek.

Boeken zijn namelijk onmisbaar. Niet alleen als tegengeluid tegen clickbait-oneliners en holle quotes op social media, maar omdat boeken zoveel méér zijn. In boeken krijgen ideeën de ruimte om zich te ontwikkelen. Ideeën over hoe we met elkaar om kunnen gaan, bijvoorbeeld. Of over identiteit – onze eigen en die van anderen.

Boeken zijn mijn vrienden. Dat klinkt voor Generatie Smartphone misschien een beetje sneu, maar als je ook een paar echte vrienden hebt (in real life, weet je wel), dan zijn boekenvrienden een bijzondere aanvulling. De geur van vers bedrukt of juist heel erg oud papier, het knisperende gevoel dat je krijgt als je voor het eerst een nieuw boek openslaat, het bladeren door fraaie boeken met mooie afbeeldingen, het luisteren naar woorden en snakken naar meer, de discussie over de inhoud of de gewetensvragen die worden opgeroepen, de blije herkenning in een romanpersonage, of de gebreken waar je begrip voor voelt.

Boeken dus.'

Hier haar 5 pic(k)s:

1. Some books grow on you

'The Book That Grew is ontwikkeld om Ierse boeren te onderwijzen in duurzaamheid en om hun winstgevendheid te vergroten. Zo bevat het niet alleen een praktisch plan van aanpak, het symboliseert ook op een opvallende manier de kracht van de natuur. Een boek dat letterlijk is gegroeid uit het gras dat Ierse boeren zo koesteren, waarbij elke pagina, elk woord en elk diagram is gevormd door de wortels van het gras, door het in een sjabloon te kweken.

Een boek waarbij het medium ook de boodschap is – schitterend.'

The Book That Grew (casevideo, bureau: Rothco)

Advertentie
advertisement
The Book That Grew
The Book That Grew

2. 'Zelden kwam ik zo’n goed boek tegen'

'If you give a man an answer, all he gains is a little fact. But give him a question and he’ll look for his own answers' - uit The Name of the Wind van Patrick Rothfuss

'Zelden kwam ik zo’n goed boek tegen; Patrick Rothfuss is een meesterverteller. De enige reden om dit boek weg te leggen is omdat het wat veel is om in één keer uit te lezen.

The Name of the Wind is een meesterwerk geschreven door de hand van een dichter. In dit boek brengt Rothfuss elementen samen van alle grote fantasieschrijvers, van George R. R. Martin tot J.R.R. Tolkien, om een intens en meeslepend verhaal te creëren that will leave you wanting more.'

Illustratie van Marc Simonetti uit The Name of the Wind
Illustratie van Marc Simonetti uit The Name of the Wind

3. De BTW op tampons verlagen met een boek

Why are periods a luxury and caviar isn’t? - The Tampon Book: A book against tax discrimination

'Dit boek is bedacht als protest tegen de belasting van 19% die Duitsland hief op menstruatieartikelen. Deze producten werden onder andere in Duitsland beschouwd als ‘luxegoederen’. Even ter vergelijking: op kaviaar zit een belasting van slechts 7%.

Om deze ‘tampontaks’ aan de kaak te stellen, bedacht The Female Company een briljante actie: tampons verkopen in boekvorm. Over boeken betaal je immers maar 7% belasting (inmiddels is de BTW op tampons in Duitsland, dankzij deze campagne, blijvend verlaagd naar 7%, red.).'

Bekijk hier de casevideo van de prijswinnende campagne (het boek won onder andere de PR Grand Prix in Cannes, red.).

The Tampon Book: A book against tax discrimination
The Tampon Book: A book against tax discrimination

4. 27% van de genuttigde drankjes aan boord van een vliegtuig is tomatensap

Food for thought Gastrophysics: The New Science of Eating - Charles Spence

'Waarom consumeren we 35% meer voedsel als we met zijn tweeën eten en 75% meer als we met zijn drieën zijn? Waarom zijn 27% van de genuttigde drankjes aan boord van een vliegtuig tomatensap? In dit boek onderzoekt de maker hoe ‘off-the-plate’-elementen onze eetervaringen beïnvloeden: het gewicht van je vork, de plaatsing op het bord, de achtergrondmuziek en meer. Hij onthult, op basis van zijn eigen werk, hoe voedingsbedrijven en sterrenrestaurants geavanceerde technologieën en theorieën toepassen, en hoe dit in de toekomst waarschijnlijk nog verder zal veranderen. Eten is veel meer een multi-zintuiglijke ervaring is dan we beseffen/erkennen.'

Waarom consumeren we 35% meer voedsel als we met zijn tweeën eten en 75% meer als we met zijn drieën zijn?
Waarom consumeren we 35% meer voedsel als we met zijn tweeën eten en 75% meer als we met zijn drieën zijn?

5. Bestaat God?

'Remember to look up at the stars and not down at your feet' - Brief Answers to the Big Questions: the final book from Stephen Hawking

'De wereldberoemde wetenschapper Stephen Hawking laat ons zijn laatste ideeën over de grootste vragen van het universum na in dit briljante, postuum uitgegeven werk. In totaal behandelt Hawking in dit boek tien vragen. Vragen als 'Is there a God?', 'Is time travel possible?' en 'What is inside a black hole?'. Stuk voor stuk breinkrakers die je jezelf misschien wel eens hebt afgevraagd. Kortom, een bijzonder boek van een bijzonder bijzonder mens.'

'A beautiful little book by a brilliant mind' (The number 1 Sunday Times bestseller, 2018)

Stephen Hawking
Stephen Hawking

Komende week is Michiel Rijshouwer, managing director Persuade uit 's-Hertogenbosch (genomineerd voor SAN Bureau van het Jaar), curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie