Premium

Britse retailers onthullen hun kerstcommercials

Sainsbury’s, Marks & Spencer, Debenhams en Tesco hebben hun kerstfilmpje gelanceerd. En John Lewis zet Elton John in de spotlights.

Sainsbury’s – ‘The Big Night’ (Wieden + Kennedy)

In de kerstcommercial, geregisseerd door Michael Gracey, van Sainsbury’s staan 60 schoolkinderen te dansen, zingen en acteren op het podium. Het is een kerstvoorstelling voor ouders. Gekleed als kerstaccessoires – inclusief stekker – zingen zij een nummer van de band New Radicals. Maar niet iedereen vond het idee origineel.

Kritische socialmediagebruikers merkten op dat de commercial lijkt op die van John Lewis en Waitrose & Partner, die eerder dit jaar is gelanceerd. Sainsbury’s reageerde dat zij zich geen zorgen maken over de overeenkomsten. Een woordvoerder liet aan Metro UK weten dat ze al een jaar bezig zijn met deze video. Ook heeft de winkelketen een making of van de commercial gemaakt. 

Campagne van John Lewis en Waitrose & Partner

Tesco - ‘However you do Christmas, everyone’s welcome at Tesco’ (BBH London)

Deze commercial laat zien hoe verschillende families kerst vieren. De nadruk ligt op wat zij eten en drinken, waarmee Tesco zijn kerstaanbod onder de man wil brengen. Of je nu spruitjes eet, ketchup gebruikt of op de drank stort; het idee achter de campagne wordt samengevat in de eindregel: ‘However you do Christmas, everyone is welcome at Tesco’.

Mark and Spencer’s - 'The must-haves that make Christmas' (Grey London)

Deze commercial staat in het teken van must-haves voor kerst. De 60-seconden durende advertentie start met de vraag: What makes Christmas, Christmas? Merkambassadeur Holly Willoughby komt meteen in beeld. De scènes die volgen laten zien welke outfits je nodig hebt voor verschillende gelegenheden. Ook komt model David Gandy een rol.

Debenhams - ‘Do a bit of you-know-you-did-good’ (Galloways)

De feestelijke campagne van Debenhams is gericht op de momenten waarop je realiseert dat je hét perfecte cadeau hebt gekocht. Bijvoorbeeld in de scene ‘the date'. Een stelletje zit op de bank. Terwijl de jongen een drankje inschenkt, pakt het meisje haar cadeau. Zodra ze de laptop aanraakt om een muziekje op te zetten, ziet ze allerlei sportieve buitensport-foto’s. Zichtbaar tevreden gooit ze haar haren naar achteren: ze heeft het juiste cadeau gekocht. Op de achtergrond klinkt de soundtrack ‘Star’ van Kiki Dee.

John Lewis: de voorspellingen komen uit

De iconische kerstcommercial van John Lewis liet op zich wachten. Er gingen al diverse geruchten rond over de video, namelijk dat Elton John een rol zou krijgen. Een lezer van Campaign merkte ook op dat de luifel in Oxford Street is veranderd in ‘John’.

First piano

De geruchten bleken te kloppen. Vannacht om 12 uur Engelse tijd werd de commercial - inderdaad met Elton John - gepubliceerd. De commercial (2:20 min.) vertelt het verhaal over de eerste piano van 'Sir Elton John'. En dat die meer was dan 'alleen maar een cadeau'.

John Lewis & Partners Christmas Ad 2018 - #EltonJohnLewis 🎹
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie