Premium

Broodtrommel moet met PR-campagne afkomen van zijn suffe imago

Stichting Nederland Schoon wil in strijd tegen zwerfafval dat Nederlanders minder voor broodzakjes en aluminiumfolie kiezen voor hun lunch.

Jos van Debiteuren Crediteuren ruikt aan zijn broodtrommel
Still Jiskefet

'Wat heb jij erop?'
'Nou, een broodje ongesteld geloof ik. Potverdorie zeg, en jij?'
'Getdemme, ik heb er één met kaas.'
'Twee ruilen tegen één zo’n bruine met kaas?'
'Nou, daar zeg ik geen nee tegen.'
'Okeeeee... en tegen de zuidvruchten zeggen we zoals altijd: Toedeledokie!'

De lulligheid van het broodtrommelritueel van Jos en Edgar van Debiteuren en Crediteuren is onovertroffen. De kantoorklerken uit de serie van Jiskefet namen standaard door wat ze voor eten in hun trommeltje hadden meegekregen, en altijd liet Jos wat er gezond aan was in de prullenbak verdwijnen.

De broodtrommel speelde niet voor niets zo’n belangrijke rol in de serie, het belegen imago paste naadloos bij suffige setting van een afdeling debiteuren en crediteuren.

De Stichting Nederland Schoon zou graag zien dat de broodtrommel een revival maakt en wordt herontdekt als milieuvriendelijke manier om je lunch mee te nemen. Het boterhamzakje of de aluminiumfolie, waarin die nu veelal wordt verpakt, is vaak als zwerfafval terug te vinden in struiken, straten en stoepen.

Imago bijstellen

Geheel volgens de heersende werkwijze bij PR-campagnes startte Nederland Schoon met een onderzoek. Het liet DirectResearch aan 1.171 Nederlanders vragen wat hun lunchgewoonten zijn.

Van deze groep zegt 70 procent altijd of regelmatig lunch mee te nemen naar werk of school. De helft van deze mensen kiest een broodtrommel of ander herbruikbaar alternatief, de ander helft gebruikt plastic zakjes of aluminiumfolie.

De reden waarom zij de geen lunchbox gebruiken is gemak – of luiigheid - omdat ze dan geen leeg bakje mee terug hoeven nemen, of omdat het simpelweg een gewoonte is om het in een boterhamzakje of folietje te doen. Ook het feit dat een lunchtrommel veel ruimte in beslag neemt werd vaak genoemd.

Ingrid Goethart, directeur (a.i.) van Stichting Nederland Schoon: ‘Wat mij opviel is dat mensen aangeven dat zij het meenemen van een herbruikbaar bakje, zoals een broodtrommel, suf vinden. Dit imago moeten we bijstellen. Goed voorbeeld doet goed volgen en daarom pleiten wij voor een comeback van de broodtrommel in het straatbeeld.’

Hoe meer mensen een lunchbox meenemen, hoe normaler het wordt, stelt Goethart, die vertrouwen heeft dat mensen ook daadwerkelijk hun gedrag willen aanpassen. Meer dan 55 procent van de ondervraagden geeft namelijk aan bereid te zijn om over te stappen. Tegelijkertijd geeft bijna tweederde (63 procent) aan niet door school of werkgever gestimuleerd te worden om een lunchbox te kiezen.

Broodtrommel
Foto's: Sjors Massar
De broodtrommel
De broodtrommel

Kindgericht

De stichting neemt dat stimuleren nu ter hand en richt zich voor een belangrijk deel op kinderen, waarschijnlijk omdat een groot deel ervan het gewenste gedrag al vertoont en niet meer het lastige traject van verandering hoeft af te leggen. 

81 procent van de kinderen krijgt het broodje, tussendoortje en fruit namelijk mee van hun ouders of verzorgers in een broodtrommel of herbruikbaar bakje. Als ze naar de middelbare school gaan, zwakt dit percentage al af naar 69 procent, en eenmaal werkend is daar nog maar 50 procent van over.

Met educatiemateriaal wil Nederland Schoon de basis leggen om dit gedrag duurzaam te maken en kinderen uitleggen waarom het belangrijk is om het gebruik van eenmalige verpakkingen te verminderen.  

In een beeldverhaal wordt de regelgeving over deze wegwerpverpakkingen toegelicht en getoond wat deze voor de leerlingen zelf betekent. In een quiz kunnen kinderen hun kennis toetsen, en ook zijn er stellingen beschikbaar ‘om met ze in gesprek te gaan over hun gedrag en intenties’.

Nederland Schoon denkt dat het imago en het gebruik van de broodtrommel erdoor zullen verbeteren en meer mensen vaarwel - of beter: toedeledoki - tegen wegwerpzakjes en alufolie zullen zeggen.

 Zie ook www.supportervanschoon.nl

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie