Cannes Lions 2019: dit zijn alle Grand Prix winnaars

Burger King, Nike en The New York Times zijn de grote winnaars tijdens het Cannes Lions Festival.

Het jaarlijkse festival voor de creatieve industrie in Cannes zit er weer op. De jury heeft in totaal 26 Grand Prix awards uitgereikt, waarvan drie merken er meerdere wonnen. Burger King ontving voor ‘Whopper Detour’ maar liefst drie Grand Prix awards. De ‘Just do it’-campagne van Nike met Colin Kaepernick viel tweemaal in de prijzen. En The New York Times is ook een gelukkige winnaar met twee Grand Prix awards. In het beloonde werk is duidelijk een trend zichtbaar: purpose marketing valt goed in de smaak. 

Advertentie
advertisement

Titanium, Direct and Mobile: Whopper Detour van Burger King

Bureau: FCB New York

De campagne staat in het teken van klanten bij de concurrent wegkapen. De Burger King-app verstuurt zijn gebruikers een coupon voor een 1 eurocent Whopper, zodra zij een McDonald’s naderen.

Film en Film Craft: The New York Times

Bureau: Droga5

De Amerikaanse krant The New York Times benadrukt met een serie video’s het nut van onafhankelijke onderzoeksjournalistiek.

Outdoor and Inaugural Entertainment for Sport: Dream Crazy van Nike

Bureau: Wieden + Kennedy

De controversiële Nike-campagne rondom footballspeler Colin Kaepernick bezorgde het merk niet alleen meer sales, maar ook twee Grand Prix awards. Zo zie je maar weer dat gewaagde campagnes ook positief kunnen uitpakken. 

Social & Influencer: Keeping Fortnite Fresh van Wendy's

Bureau: VMLY&R

Om te promoten dat Wendy's zijn burgers nooit invriest, komt het merk met een in-game demonstratie op Fortnite, gemaand 'Keeping Fortnite Fresh'. 

Media: Air Max Graffiti Stores van Nike

Bureau: AKQA São Paulo

Nike gaf lokale graffitikunstenaar de opdracht om schoenen aan hun bestaande kunstwerken toe te voegen. Wie het kunstwerk opzocht, kon via een applicatie de schoenen bestellen. 

PR: The Tampon Book van The Female Company

Bureau: Scholz & Friends

The Female Company, een Duitse start-up die organische tampons verkoopt, kaart op een creatieve manier de hoge belastingprijzen op dameshygiëneproducten aan. Het bedrijf verkoopt een boek, dat twee keer groter is dan een tamponverpakking, met daarin tampons. Het statement: boeken worden slechts belast met 7 procent, terwijl op tampons 19 procent belasting zitten. 

Creative Data: Go Back to Africa van Black & Abroad

Bureau: FCB/Six Toronto

Reisorganisatie Black & Abroad wil de diversiteit en schoonheid van Afrikaanse landen laten zien, en afrekenen met vooroordelen over het continent. 

Creative Strategy: The E.V.A. Initiative van Volvo

Bureau: Forsman & Bodenfors

Volvo laat op met deze campagne zien dat veiligheid op nummer één staat. Volvo laat met de campagne zien dat vrouwen bij een auto-ongeluk eerder zullen overlijden omdat de crashtestdummies (een pop) mannelijk zijn. Door de fysieke verschillen lopen zij andere wonden op. Maar niet bij Volvo, want het merk gebruikt al sinds 1995 vrouwelijke testpoppen.

Entertainment Lions for Music: This is America van Childish Gambino

Met het nummer This is America maakt Childish Gambino korte metten met het tegenstrijdige wapenbeleid in Amerika, geweld op straat en racisme. 

Entertainment Lions for Music: Baco Exu do Blues van Bluesman

De Brazilliaanse rapper Bluesman snijdt onderwerpen als racisme en sociale ongelijkheid aan. 

Entertainment: Aids documentaire van Johnson & Johnson

Bureaus: UM Studios New York, Highway 61 Films en productiebedrijf Saville

Deze film (geregisseerd door Dan Krauss) gaat over verpleegkundigen die aidspatiënten niet stigmatiseerden. 

Industry Craft: Just Do It HQ van Nike

Bureau: Momentum Worldwide

Nike maakte voor jongeren een veilig basketbalspeelveld door een leegstaande kerk om te toveren tot een veld. 

Digital Craft: adDress the Future van Carlings

Bureau: Virtue Copenhagen

Het Noorse kledingmerk maakt een digitale kledinglijn om aandacht te vragen voor de schadelijke gevolgen van de fast fashion voor het milieu.

Innovation: See Sound

Bureau: Area 23 (FCB Health Network) 

See Sound ontwikkelt een apparaat dat doven en slechthorenden attendeert op verschillende geluiden, zoals een brandalarm of huilende baby. 

Radio and Audio: Westworld: The Maze van HBO

Bureau: 360i

Een voice-game op de Alexa-apparaten van Amazon waarmee fans de wereld van Westworld (een Amerikaanse televisieserie van HBO) kunnen betreden. 

The Maze

Design: Creatability van Google

Met deze tool kunnen mensen met een handicap gemakkelijk tekenen. 

Print & Publishing: Blank Newspaper van An-Hanar

Bureau: BBDO Dubai

De Libanese krant An-Hanar heeft een blanco voorpagina afgedrukt om een statement te maken naar politici die er niet in slaagden om een regering te vormen. 

Creative Effectiveness: Black Supermarket van Carrefour

Bureau: Marcel 

Supermarktketen Carrefour wilde met deze campagne aandacht vragen voor problemen rond Europese landbouwwetgeving, die uiteindelijk ook werd gewijzigd. 

Ecommerce: Do Black van Doconomy

Het Zweedse fintech-bedrijf Doconomy komt met een innovatieve betalingsoplossing die de CO2-voetafdruk van gebruikers inperkt.

Brand Experience & Activation: Adaptive controller van Microsoft Xbox

Bureau: McCann New York

Xbox maakt gamen toegankelijker voor mensen met een beperking. 

Health and Wellness: ThisAbles van Ikea

Ikea komt met aangepaste versies van zijn populairste producten zodat iedereen kan klussen. 

Disease Awareness: Breath of Life van GSK

Bureau: McCann Shanghai

Farmaceut GlaxoSmithKline brengt een test op de markt voor de vaak verkeerd gediagnosticeerde ziekte COPD. 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie