Premium

Coca-Cola en Denemarken komen precies tegelijk met zelfde soort commercial

Overeenkomsten in spots van grootste merk ter wereld en het kleine Denemarken zijn opvallend, hoewel de budgetten zichtbaar verschillen.

Het is bijna als het mopje van de muis die samen met de olifant over de brug loopt (‘Wat stampen we lekker’), maar dan in een commercialvorm.

Denemarken introduceerde gisteren zijn nieuwe toeristische campagne waarin iconische kunstwerken als de Mona Lisa van Leonardo da Vinci en De Schreeuw van Edvard Munch een hoofdrol vervullen.

De boodschap is eenvoudig; kom niet naar mij toe, maar bezoek in plaats daarvan 'Denmark, The Land of Everyday Wonder', dé remedie tegen bucketlist-toerisme.

De teksten van de commercial van VisitDenmark zijn gemaakt met artificiële intelligentie, wat natuurlijk bijzonder is. Maar bij nader inzien is dat niet het meeste dat opvalt.

Masterpiece

Dat is namelijk de overeenkomst met een commercial die op het exact hetzelfde moment en met hetzelfde uitgangspunt door Coca-Cola werd gelanceerd onder de naam Masterpiece. Ook hier zijn het de schilderijen die tot leven komen en een boodschap delen, in dit geval een flesje Coca-Cola.

Het frisdrankmerk doet dat met een dimensie meer dan VisitDenmark en daarnaast is de 2D-commercial van de Denen ook een aantal tandjes minder snel gesneden.

Wel zien we in beide commercials prominent het werk van twee kunstenaars van Nederlandse bodem: Johan Vermeer met zijn Meisje met de Parel en Vincent van Gogh met een zelfportret en De Slaapkamer.

Het kan allemaal geen toeval zijn, de overeenkomsten tussen het wereldmerk en het wonderland. Mireille Boode van VisitDenmark omschrijft het met een variant op ‘Wat stampen we lekker': Great brands think alike…’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie