Gaat een van deze outsiders op het WK er straks met de wereldtitel vandoor?

Enzo's Monthly Motion #09: 5 Dark Horses voor het WK

Het WK is beland in de knock-outfase in. Veel grootmachten stellen teleur. Duitsland, Argentinië en Spanje zijn alweer thuis, Nederland en Italië zijn niet eens vertrokken. Gaat een dark horse er straks met de wereldtitel vandoor? Net zoals het WK voetbal een podium is waar traditioneel grote landen het op het veld soms afleggen tegen kleine landen, kunnen de wereldmerken het verliezen van betrekkelijke outsiders.

Alle reden dus om eens dieper te duiken in de onwaarschijnlijke winnaars. Wie scoort met campagnes waarover nog lang wordt gesproken? 

 

1. Verrassend debuut

Een onverwacht sterke deelnemer is de Amerikaanse shopping-app Wish. Met een heus sterrenteam, waaronder Gareth Bale en onze eigen Robin van Persie, komen ze met een heuse serie aan spots.

Buiten het feit dat Van Persie sowieso het WK vanaf zijn sofa mag bekijken, is het een zeer geslaagde campagne. De humor slaat aan en het doorkoppen van het ene verhaal naar de ander is slim gevonden. 

Ik zeg: door naar de knock-out rondes.  

2. If you can’t beat them

Bij ontstentenis van Oranje, is de belangrijkste vraag die ons bezighoudt: wie gaan we supporten? IJsland heeft op het afgelopen EK zowel op het veld als in de tribune menig hart gestolen. Grote merken zoals Coca Cola en Iceland AIR zetten vol in op dit nietige eilandje. Een sterke veldbezetting, maar mijn keuze is gevallen op het IJsland onder de campagnes: Reyka wodka. 

De reclame voelt Scandinavian minimal aan, verfijnd en een beetje bescheiden. De stereotypes vliegen je om de oren: wollen truien, baarden en een tegen Russisch-Amerikaans aanschurkend accent. Dat snap je als je ontdekt dat het concept van Amerikaanse bodem is (RTO+P). 

3. The Prophecy

Gatorade brengt in de vorm van een animated short een ode aan voetbalhalfgod Lionel Messi. Zal hij onder de druk bezwijken, of toont hij zijn klasse?

De miraculeuze ontsnapping van Argentinië in de poulefase lijkt Gatorade te hebben aangekondigd. Messi is de grootste, de beste, maar er ontbreekt nog één prijs. Eén droom is nog niet in vervulling gegaan (en zoals we inmiddels weten zal dat ook dit WK niet gebeuren). 'And if he has a dream to chase, nothing can stop him…' Met dit soort teksten trekt Gatorade de lijn door van succesverhalen die zijn eerder rond de Olympische Spelen vertelden met in de hoofdrol Usain Bolt. Bij Messi is er gekozen voor een 3D-karakter. Jammer, maar dit is volgens mij de verkeerde keuze. De film begint in Pixar-style met fijne side characters en een nog jonge Lionel. De volwassen versie neigt echter steeds meer naar de high end video games. En ja, dan leg je het altijd af tegen PES. Waar Bolt nog op eigen kracht de wereldtop bereikt, lijkt het hier alsof Gatorade de ontbrekende schakel is tussen Messi en de Wereldbeker. Het eindshot met vliegtuig en ‘keepende’ wolken is wel weer mooi gevonden. 

4. De video scheids

De puristen en hulpmiddelen-haters lijken het te gaan afleggen tegen de techniek. De VAR (Video Assistant Referee) bewijst dat het spel dankzij techniek niet alleen eerlijker wordt, maar ook spannender! Gek genoeg vond ik slechts één campagne die zich op dit nieuwe fenomeen stort. De Ierse online goksite Paddy Power ziet nog veel meer potentieel in deze verrijking.  

Het komt een beetje traag op gang, maar de voorbeelden worden steeds sterker. Agency Chime levert een sterke commercial af en gaat op voor de finale. Regie: Andy McLeod

5. Dat fijne gevoel

Ik geniet van het WK, maar tegelijkertijd denk ik met pijn in het hart aan de tijden van weleer toen het toernooi bij iedereen leefde en zelfs juffrouw Jannie de lunch vergat voor een partij als Engeland - Panama. Jaloers kijk ik dan naar de redactie van The Sun... 

Van de ‘hand van God’ tot aan het karakteristieke juichen, alle klassiekers komen aan bod. Niets is too much als het aankomt op voetbalgekte. Ik zou mijn geld zetten op deze campagne van Pulse Creative. 

Extra Time

Hongerig naar meer WK inhakers? Voor mijn wekelijkse Monday Motion stond ik ook langs de lijn voor fijne WK inhakers.

Enzo Greco - Motion Director bij Born05

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie