Premium

Het Nationale Ballet duikt bovenop millennials en organiseert datingshow

De organisatie gaat vrijgezellen helpen bij het vinden van hun droomprins of -prinses. ‘We willen daten in een nieuw jasje steken.’

Het Nationale Ballet organiseert voorafgaand aan de première van Cinderella een datingshow. De organisatie wil hiermee een jong publiek aantrekken en hun perceptie van ballet veranderen.

‘Jongeren hebben misvattingen over dansvoorstellingen’, legt Marijn Maas, marketingmanager bij Het Nationale Ballet uit. ‘Ze denken dat moeilijk te begrijpen, duur en ontoegankelijk is. De datingshow moet deze discrepantie opheffen.’

Glazen muiltje

De organisatie wil daten in een nieuw jasje steken, vervolgt ze. ‘We hebben Cinderella gekozen omdat het een toegankelijke voorstelling over liefde is. Het is weer eens wat anders dan samen uiteten gaan.’

Iedereen kan gratis meedoen. Kandidaten moeten een foto opsturen van zichzelf en hun favoriete schoenen (‘glazen muiltje’) die het beste laat zien wie zij zijn. Op donderdag 13 december, de avond van de première, selecteren de kandidaten met wie ze op date gaan. Zij kunnen kiezen uit twee schoenen die bij een prins of prinses hoort.

Place to be

Naast de datingshow heeft Het Nationale Ballet meerdere initiatieven opgetuigd om een jong publiek aan te trekken, zoals: My Muse & Me (kortingspas), Balletflirt (voor 20 euro naar een voorstelling) en Young Patrons Circle (jongeren donateursverening). De inspanningen werpen volgens Maas zijn vruchten af: ‘In 2017 bestond 21 procent van het totaal aantal bezoekers uit jongeren tussen de 18 en 30 jaar. Ter vergelijking: in 2014 lag dat percentage op 15 procent.’

Het Nationale Ballet hoopt dat deze stijgende lijn doorzet. 'Uiteindelijk willen we uitgroeien tot een place to be voor jongeren', aldus Maas.

Interesse in de datingshow? Opgeven kan hier.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie