Rapper Snelle scoort hit met Interpolis-video over appen op de fiets

Snelle vertelt het verhaal van twee verliefde tieners die door een ongeluk niet meer samen zijn. Ook is de Interpolis app PhoNo gelanceerd.

Still uit videoclip Smoorverliefd van Snelle voor Interpolis

Als inspiratie voor het nummer 'Smoorverliefd' - dat afgelopen vrijdag om 11 uur in Bitterzoet in Amsterdam werd gelanceerd - ging Snelle in gesprek met jongeren die door afleiding van hun telefoon een ongeluk hebben gehad. Deze aangrijpende verhalen vormden de inspiratie voor de nieuwe song. Bij de song worden een 'bijbehorende, impactvolle' videoclip, online mini docu en de Interpolis app PhoNo uitgebracht als onderdeel van de samenwerking tussen Interpolis en Snelle, bekend van nummers als Reünie en Lippenstift met Marco Borsato. Het doel van de door WeFilm Concept ontwikkelde campagne is om jongeren bewust te maken van de risico’s van het gebruik van je telefoon tijdens het fietsen.

Het nummer is in ieder geval nu al een enorme hit, zelfs voor Snelle-begrippen:

* Vanaf vrijdagmiddag was het non-stop het hele weekend #1 trending op YouTube
* Zaterdag 460.000 streams op 1 dag, een persoonlijk record voor Snelle

* Zondagmiddag 1.000.000 streams voor Smoorverliefd
* Sinds zondagmiddag staat het nummer 1 in de top 50
* Aantal videoviews ook ruim 1.000.000 via YouTube en Instagram

Snelle (echte naam: Lars Bos): ‘Ook ik was me niet altijd bewust van het gevaar van het gebruiken van je telefoon op de fiets. Toen ik op uitnodiging van Interpolis in gesprek ging met zes jongeren en hun verhalen hoorde, snapte ik pas wat een probleem dit is. Doordat ik hoorde hoeveel ongelukken er gebeuren en wat de impact hiervan is, werd ik geïnspireerd om er een liedje over te schrijven. Ik kreeg alle vrijheid, dat was wel bijzonder.

Driekwart jongeren gebruikt mobiel op de fiets

Hoewel inmiddels verboden zegt 77,6 procent van de jongere fietsers (15-17) de telefoon nog altijd in het verkeer te gebruiken. Interpolis maakt zich 'grote zorgen over de bestuurders van morgen’. Joost van Buchem, reputatiestrateeg bij Interpolis: ‘We weten dat het gedrag op de fiets voorspelbaar is voor het gedrag in de auto. Daar krijgen we buikpijn van.' Interpolis introduceerde drie jaar geleden de AutoModus app – een app die je helpt om de telefoon niet te gebruiken in de auto. Uit data blijkt dat AutoModus gebruikers gemiddeld 20% minder schade hebben dan niet AutoModus gebruikers. Inmiddels hebben 200.000 Nederlanders deze app gedownload.

Van Buchem vervolgt: ‘ Wij geloven dat eenzelfde app kan werken voor jongeren en introduceren daarom PhoNo. De PhoNo app helpt jongeren op een leuke manier mobielvrij te fietsen. Voor elke minuut die zij mobielvrij fietsen, doneert Interpolis aan Stichting De Noordzee; dat goede doel hebben ze zelf gekozen. Om nog meer jongeren de app te laten gebruiken doen we ook een competitie, waarbij 3 jongeren die PhoNo downloaden kans maken op een exclusief optreden van Snelle in hun klas. De actie loopt van 10 januari tot 2 februari 2020.'

Advertentie
advertisement

Roel Welling, creatief directeur van Wefilm, dat verantwoordelijk is voor de campage en de pay-off 'Laat je telefoon je hart niet breken. Fiets mobielvrij, download #PhoNo': “Na de campagne die we samen met Interpolis maakten om automobilisten aan te spreken op hun telefoongebruik, is het doel ditmaal om jongeren op de fiets aan te spreken. Waar automobilisten het probleem erkennen, is dat bij jongeren niet het geval. Daarnaast weten we dat het averechts werkt als we deze doelgroep vertellen wat ze niet moeten doen. Het is dus essentieel om het gesprek te laten ontstaan vanuit jongeren zelf en samen te werken met iemand die deze serieuze boodschap kan vertellen zonder belerend te zijn. Dat kan rapper Snelle als geen ander.

Van Buchem: 'Je, de nieuwe van Snelle is inderdaad een campagne voor Interpolis. Maar hoewel Mattie van Qmusic het nummer vanaf het begin een "oorwurm" noemde, was is een nummer 1-hit als zodanig niet ons doel. Natúúrlijk hoopten we daarop, maar ons echte doel is dat er eindeloos lang, ontelbare minuten, mobielvrij wordt gefietst.' Met een glimlach: 'Dat is ook goed voor de Noordzee.'

Bekijk hieronder een korte docu over het creatieve proces en de totstandkoming van het nummer met Snelle.

Credits
Concept: Wefilm Concepts
Creative director: Roel Welling
Creatie: Glenn van de Dood en Boudewijn Bosman
Strategie: Ruben Cusell
Account director: Bas Welling
Productie: Wefilm
Regie: Lennart Verstegen
Regie korte documentaire: Dennis Lubbers
Producer: Beau van Assem
Head of Production: Rogier Sol
Muziek: Snelle en Okke Punt
DOP: Stephan Polman
Editor: Patrick Schonewille
VFX: The Outpost
Color grading: Barry Clarke - Captcha!
Sound design: Haaifaai
Label: Roq ’n Rolla
Artist search & clearance: Amp.Amsterdam
PR: Glasnost: Linh Vu, Tinka Snoeijs, Lin Schakenraad en Stijn Zwinkels, Your Media Wave: Sanne Pel
Social media: Merkle
Media: Mindshare

Verantwoordelijk klant: Kim Smulders, Miquette Vossen, Bart de Vries ven Joost van Buchem

Reacties: 2

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Bela
Het probleem met WeFilm is dat ze iedere keer weer stellen dat bereik hetzelfde is als effect. Ja, dit filmpje wordt bekeken. Maar de boodschap is er een waarvan we al sinds de jaren 90 weten dat het niet meer werkt: het opgeheven vingertje. "Pas op jongeren, jullie doen het niet goed zo. Doe het zoals wij het zeggen."
Daarbij is het ook het idee generiek aan wat de reclameindustrie al tientallen jaren deed: we laten zorgeloze jongeren zien, je voelt aan alles dat er een ongeluk aan zit te komen dat we dan natuurlijk nét niet in beeld krijgen, en vervolgens zien we een ongeluk gebeuren wat net niet in beeld is. Gaaaaaaaap.

Denkt WeFilm nu werkelijk dat jongeren gaan zeggen 'Zo had ik het nog niet bekeken, die oude mensen hadden gelijk'? Denkt InterPolis nu echt dat iemand dit filmpje koppelt aan hun merk?

WeFilm is geen reclamebureau, ze maken filmpjes. Maar laat ze dat in vredesnaam in opdracht van reclamebureaus blijven doen, dan zit er nog een strategie achter, ipv de losse flodders die ze altijd maken.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Thomas Jansen
Wat had jij dan bedacht om deze jongeren te bereiken met deze boodschap?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie