Martijn de Vreeze: 'Je weet vooraf nooit, zoals bij andere drugs, wat het je gaat kosten'

Martijn de Vreeze voert al enige tijd actie tegen gokreclame, met onder andere een 'krantenadvertentie' op LinkedIn en de Gouden Gokkie

Toto en TBWA zijn de winnaar van de Gouden Gokkie
'Ik was als jongvolwassene gokverslaafd'

Copywriter Martijn de Vreeze plaatste afgelopen week een zelfgemaakte krantenadvertie op LinkedIn, met de kop ‘Als we stoppen met gokreclame winnen we het meest’, die flink werd opgepikt.

Hij ageert al langer tegen gokreclame en organiseerde onlangs bijvoorbeeld ook De Gouden Gokkie, die hij uitreikte aan Toto en TBWA. Wat drijft hem?

Waarom deze kruistocht?

'Ik was als jongvolwassene gokverslaafd. Je kan gokken zien als mentale drugs. Je rookt, snuift of slikt het niet… je maakt het zelf aan. De endorfine geeft een intense kick en je weet vooraf nooit, zoals bij andere drugs wel, wat het je gaat kosten.

Soms verlies je honderden, duizenden of tienduizenden euro’s. En daarna meestal ook je zelfvertrouwen. En met een beetje pech verlies je alles. Het stoppen zelf kostte mij twee jaar. Het is echt moeilijk om er vanaf te komen.'

Welke stappen heb je tot nu toe ondernomen, en wat heeft het opgeleverd?

'Eerst ben ik op LinkedIn uit de gokkast gekomen om vakgenoten te raken. Ik kreeg zo’n 2.500 likes, 250K views en won daarmee autoriteit.

Daarna wilde ik nieuwe hoofdstukken aan het verhaal geven. Van de miljard euro die we in een jaar vergokten tot de treurige verhalen over gokverslaafden die mensen mij stuurden… alles deelde ik om mijn punt kracht bij te zetten.

Waar ik ook trots op ben is dat twee grote bureaus in stilte afscheid hebben genomen van hun grote gok-klant. Ze vertelden mij dat ik gelijk had met mijn strijd en dat het hen hielp bij het afscheid nemen.

Ook de tussentijdse activaties deden het goed. Zoals de Gouden Gokkie verkiezing voor de foutste gokreclame en de net echte krantenadvertentie (design Frank Borsboom) die je gratis op je eigen LinkedIn pagina kon plaatsen.'

De advertentie
De advertentie

Je hebt onlangs de Gouden Gokkie aan TBWA toegekend en bent bij ze langs geweest, hoe reageerden zij?

'Rik (Ledder, CEO TBWA, red.) nodigde mij persoonlijk uit. Hij en Darre (van Dijk, CCO, red.) wilden graag met mij rond de tafel. Dat vond ik echt top en daar was het mij vanaf het begin om te doen. Het werd een inhoudelijk, open en goed gesprek met nieuwe inzichten en respect voor elkaars standpunten.

Rik zei terecht: ‘Uiteindelijk heb je elkaar nodig. De personen als jij die wat meer de activisten zijn én de grote bureaus die de massa bereiken.'

En tuurlijk ben je het niet altijd met elkaar eens, maar hoe ver je ook uit elkaar staat, een gesprek is wel dé manier om dichter bij elkaar te komen.'

Whats next, moet alcohol-, snoep- en fossiele brandstofreclame (en ga zo maar door) wat jou betreft ook verboden worden?

'Niemand in ons vak is een reclame-heilige. We hebben allemaal onze reclame-zonden. Maar je wordt wat ouder en gaat voor jezelf bedenken wat wel en niet okay voelt. Gokreclame gaat mij in ieder geval te ver, maar dat had je denk ik al begrepen.'

'Niemand in ons vak is een reclame-heilige'

Tenslotte, wat is de laatste stand van zaken wat jouw bereikscijfers betreft?

'Het bereik van alle posts is enorm. Op dit moment schat ik in totaal zo’n 1,5 miljoen views, 25K likes en veel volgers.

De net echte krantenadvertentie begon ook meteen goed. Zo’n 40 likes in het eerste uur. Dan weet je dat er wat kan gebeuren. In mijn post riep ik iedereen op mijn post te delen of, voor nog meer bereik: maak een screenshot van de advertentie en zet daarbij de begeleidende tekst uit mijn post.

Journalist Erwin Wijman deed dat laatste en toen gebeurde er wat bijzonders. Want hij heeft mij ingehaald! Waar ik op dit moment bijna 1.000 likes, ruim 68K views en 160 reposts heb, tikt Erwin dubbele cijfers aan: bijna 2K likes, 180K views en 300+ reposts. Over de kracht van samen gesproken.'

Martijn de Vreeze
Martijn de Vreeze
Een van de LinkedIn-posts van Martijn de Vreeze
Een van de LinkedIn-posts van Martijn de Vreeze

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie