Ook Creative Directors moeten kieskeurig zijn

Kieskeurig kreeg het voor z’n kiezen na een radiocommercial. Als het reclamebureau z’n eigen concept had begrepen, was dat nooit gebeurd.

kieskeurig.nl ken ik wel, maar ik kom er nooit. Ik denk altijd dat het een prijzenvergelijkingssite is, waar online retailers tegen betaling bovenaan komen te staan. Maar ze blijken heel veel productinformatie te bieden. Dat begrijp ik uit een geinige campagne, die je in één zin uit kunt leggen: ‘Mensen die elektrische apparaten gebruiken voor iets waar ze helemaal niet voor gemaakt zijn.’ Dat levert prettig melige filmpjes op.

- Een jongedame die omslachtig probeert haar krullen uit heur haar te strijken met een strijkijzer. ‘Kijk wat-ie kan voordat je ‘m koopt. Kieskeurig.nl.'

- Een wat oudere dame, die met plakband een tandenborstel aan haar vibrator vastmaakt en zo probeert haar tanden elektrisch te poetsen. ‘Kijk wat-ie kan voordat je ‘m koopt. Kieskeurig.nl.'

Maar op radio raakte het bureau de weg helaas volledig kwijt. Een vrouw belt de klantenservice van kieskeurig.nl, omdat ze carnaval wil vieren maar met een krijsende baby opgescheept zit. De klantenservice vraagt wat voor babyfoon ze heeft, de vrouw meldt het type en de klantenservice zegt dat die een groot bereik heeft - dus ze kan rustig carnaval gaan vieren. Oeps. Nul absurdisme, letterlijk lomp. Niet zo gek dat mensen daar over vallen.

Advertentie
advertisement

Je eigen concept bewaken blijkt nog een hele kunst

De creatieve directie had het dienstdoende team bij de les moeten houden. Conceptbewaking heet dat. Hier ging echt alles mis wat er mis kan gaan. Ten eerste: je eigen concept niet goed begrijpen. Hier wordt een babyfoon gebruikt als babyfoon, dus daar is niks meligs of mafs aan. Minstens zo klungelig is dat kieskeurig.nl alleen een contactformulier op hun site heeft staan. Hoe kan die ontaarde moeder dan met kieskeurig bellen? Doe je huiswerk en geef de consument geen onjuiste info.

Analyse en feitencheck: zo moeilijk is het ook weer niet

Wat doe je als je zo’n concept naar radio wil vertalen? a) Hetzelfde simpele mechaniek consequent blijven hanteren: iemand die een apparaat voor iets heel anders gebruikt dan waar het voor bedoeld is. b) Als je als Kieskeurig zelf niet gebeld kan worden: laat  je stemacteur dan een fabrikant bellen. “Ik ben echt teleurgesteld in die haardroger van jullie, ben nu al een uur patat aan het airfryen maar die frietjes worden maar niet krokant.” Voice Over: Kijk wat-ie kan voordat je ‘m koopt op kieskeurig.nl.' Simpel. Melig. En 100% in lijn met je filmpjes.

Beloof de klagers een betere radiocommercial

Op de boze reacties (“Je laat toch geen baby alleen!”) reageerde de directie slapjes “Het is een grapje, ik ben blij dat het morele kompas van Nederland zo goed ontwikkeld is. Als je meer uitleg wilt, kom langs voor een kop koffie” Hohoho, jullie eigen reviewkompas is onderontwikkeld. Dat is echt de enige uitleg. Zeg gewoon sorry en beloof de klagers een leukere commercial met een babyfoon. Twee bushcrafters die zo’n ding als walky talky gebruiken, om er achter te komen dat babyfoons niet spatwaterdicht zijn, of zoiets. Kijk wat-ie kan voordat je ‘m koopt op kieskeurig.nl.'

En dan nu het goede nieuws

Terwijl ik deze column schrijf, krijg ik de hele tijd spontaan zin om commercials voor kieskeurig.nl te verzinnen. Dat is de enorme kracht van dit concept. Lieve Buutvrijers, koester jullie mooie geesteskind. Bewaak het met hart en ziel (dus niet met een babyfoon). Dit is een campagne die de potentie heeft om jarenlang verrassend te blijven - en toch heel herkenbaar. Kieskeurig.nl krijgt zo voor het eerst een smoel. Dat is letterlijk goud waard.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie