Pepsi brengt zijn legendarische challenge met Coca-Cola terug

Het laat de suikervrije Pepsi MAX in een blinde proef vergelijken met originele Coca-Cola met suiker.

De Pepsi Challenge is terug
Pepsi

Pepsi haalt een oude bekende van stal. Het gooit zijn legendarische Pepsi Taste Challenge uit de jaren ’70 weer in de strijd om aan te tonen dat Pepsi lekkerder is dan die van de concurrent Coca-Cola. Opvallend: Pepsi zet zijn suikervrije variant MAX in tegen Coca-Cola Original, met suiker.

Pepsi MAX nodigt voor de actie mensen uit deel te nemen aan een nationale blinde smaaktest, om na twee slokken te beslissen welke cola voor hen de lekkerste smaak heeft. Op evenementen door het hele land, krijgen deelnemers twee glazen cola voorgezet zonder dat ze weten welke cola het is, en geven ze hun oordeel.

Marketinggeschiedenis

‘We zijn ontzettend enthousiast om een nieuwe versie van onze beroemde Pepsi Taste Challenge - die destijds marketinggeschiedenis heeft geschreven - te introduceren, laat Mark Kirkham, hoofd marketing en innovatie van PepsiCo West-Europa Beverages, weten. 'Als het gaat om favoriete colamerken denken fans dat ze weten waar hun loyaliteit ligt. De Pepsi MAX Taste Challenge is ontworpen om deze vooroordelen uit te dagen en consumenten te verrassen met de ontdekking van hun nieuwe favoriete colasmaak.'

Gebrekkige methode

De actie is opvallend, want er is de nodige studie gedaan naar de originele Pepsi Taste Challenge. De meerderheid van de mensen vond daarin de Pepsi-variant na een slokje lekkerder dan die van Coca-Cola. Een van de verklaringen daarvoor was van de gebrekkige aard van de "sip-test" -methode. Mensen kiezen bij een slokje vooral de zoetere variant, ook al zouden ze als het om een blikje gaat de voorkeur geven aan de minder zoete drank.

Inzet influencers

Pepsi probeert het nu dus met zijn suikervrije variant (die evengoed zoeter kan zijn natuurlijk), en bouwt daar een campagne omheen. Onderdeel daarvan is de inzet van influencers die Nederlanders zullen uitnodigen om de smaaktest zelf te ondergaan, onder het mom van ‘Probeer het zelf ook ff’. Naast de fysieke Taste Challenge evenementen en de influencer campagne bestaat het supportplan uit TV, online en digital outdoor.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Martin de Munnik
In 2004 deed ass. professor Samuel McClure een interessante studie (Neuron 10-14-204), Proefpersonen die beide cola-merken blind proeven hebben in meerderheid een voorkeur voor Pepsi, terwijl de controlegroep die de merken bij het proeven wél te zien krijgen, in grote meerderheid voor Coca Cola kiezen. Dit proeven vindt plaats terwijl de beide groepen in een MRI-scanner liggen. Hersendata laat zien dat de voorkeur voor Coca Cola al genomen is nog vóórdat men een slokje heeft genomen. Het merk heeft dus een enorme impact op de smaakbeleving. Het geld van een dergelijke campagne had dan ook beter in de beleving van het merk gestopt kunnen worden dan in de beleving van de smaak.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Norbert Mirani
Dag Martin, dat onderzoek ken ik. Als Pepsi daadwerkelijk doorpakt met meerdere varianten en het budget gaat versnipperen, zou dat Coca-Cola nog wel eens een extra impuls kunnen geven.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie