Premium

Reuben Alexander (Buutvrij): 'Ik hou van kleine geheimpjes'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Reuben Alexander van Buutvrij for life.

Reuben Alexander

Deze week is Reuben Alexander, creative partner van Buutvrij for life, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag), die hier - gebundeld - te zien zijn.

Reuben over zijn week: 'Bij Buutvrij maken we graag van een min een plus. We houden van verhalen die zichzelf doorvertellen, én van zelfspot. Hier een aantal dingen waar ik blij van word. Misschien jij ook wel. #feelgoodconfetti'

Hier zijn 5 (of eigenlijk 12) bijdragen:

1. Intermarché - Les Fruits & Légumes Moches (2014).

'Een schoolvoorbeeld van hoe je van een min ’n plus kan maken. Of hoe je groenten en fruit, die buiten de "norm" vallen, kunt redden en zo voedselverspilling tegen kunt gaan.

Hier nóg een heel mooi idee van een (Duitse) supermarktketen, met een bijzonder actuele boodschap.'

 

Advertentie
advertisement

2. Kleine geheimpjes / Streetart Frankey

'Ik hou van kleine geheimpjes. Dingen in de stad bijvoorbeeld die je niet ziet als je niet écht goed kijkt. Maar áls je ze dan ziet, krijg je een glimlach op je gezicht. Zoals het Boomzagertje bij het Leidsche Bosje in Amsterdam.

Of de kunst van Streetart Frankey. Frank (de Ruwe, tevens medeoprichter van bureau Natwerk) is mijn vriend. Wat ik heerlijk vind is dat hij al jaren en jaren, op extreem inventieve wijze stiekem de pay-off van Coolblue ("Alles voor een glimlach") belichaamt. Heel knap hoe verschrikkelijk veel dingen hij verzint die zo’n divers publiek aanspreken.

Het verhaal van de Saunaman blijft één van de beste verhalen ooit. Trots dat ik daarbij was. Frank vertelt er vanaf 01:06 over in dit fragment.'

Het Boomzagertje
Het Boomzagertje

3. Waarom kiezen? Mijn top 3

'Kiezen blijft lastig. Toen ik nadacht over filmpjes die ik inspirerend vond, heb ik van een hele lange longlist deze drie commercials uitgekozen. Te goed om niet te delen.

Follow The Frog - Rainforest Alliance, zie hieronder. Ruim 222 keer gekeken en ik kan ‘m met gemak nog een paar keer zien.

Mr W. Heerlijk idee. Superlekker uitgevoerd.

Canal+ - The Closet. Stukje stortytelling naar de mensen toe.'

 

 

4. Marc Rebillet

'Wat een mooie idioot is dit. Hij improviseert de hele boel bij elkaar, vaak ook op input van het publiek (tijdens optredens of tijdens een van zijn thuis-live-streams). Ik ben al een paar jaar fan van deze wonderlijke verschijning (tot groot verdriet van sommige collega’s bij Buutvrij for life, die ik tot in den treure heb lastig gevallen, door tijdens meetings nummers van Marc op te zetten). Wat een creativiteit. Hier het bewijs: HOW TO SHAKE AN ASS IN UNDER 2 MINUTES.

Persoonlijk leuk verhaal: Ik heb in 2019 geprobeerd Marc (die op Lowlands stond) een geheim optreden voor 100 man in de Miele Powerwash (werk van Buutvrij, red.) te laten doen. En ik zeg “geprobeerd”, maar ik heb daar echt vrij geobsedeerd twee maanden lang mijn best voor gedaan. Met persoonlijke brieven, creatieve voorstellen (nee, niet dat) en video-boodschappen waar ik zelfs mijn ouders bij betrokken heb (leuk verhaal maar te lang voor hier). Uiteindelijk is het mislukt [insert “sad face" giphy]. Een mega gemiste kans als je het mij vraagt. Dus ik vind hem niet meer aardig. Maar wel nog vet.

Hier een wat meer obscure track, maar jeetje wat vet.

Hier zijn Amsterdamse optreden van 2019. (Met op 59:47 een klein confetti-pop-momentje van ondergetekende.)'

5. Buutvrij for life - Crisis Schmisis (40 dagen vasten)

'In 2013 maakten we een statement tegen het grote graaien - na de ineenstorting van de financiële wereld - door 40 dagen achter elkaar op basis van 'waardebepaling achteraf' te werken voor wie het wilde.

Het is zonder twijfel het stoerste ding dat we ooit gedaan hebben. En van een min ábsoluut ’n plus gemaakt. Korte samenvatting: er ontstond superveel energie bij het team, we maakten allemaal mensen superblij met onze creativiteit, gingen bijna failliet maar hielden hier ook onze mooiste klant tot dan toe aan over: Tony’s Chocolonely (we bedachten “Tony’s Fair” https://buutvrij.amsterdam/werk/tonys-fair tijdens Crisis Schmisis).

Bekijk hier de casefilm. Die helemaal hartstikke geïnspireerd is door deze: Troy Library - Book Burning Party (over van "een min ’n plus maken" gesproken...)'

Komende week is fotografe Robin de Puy curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Maarten Boer
Wat snap ik jou gedachte over Marc goed zeg... He sells a feeling. En daar moet je niet naar kijken, maar voelen..
Ik mis juist die ene tampon reclame... Van die vrouw, die hem in het zwembad laat vallen... Verder mooi inzicht in je manier van denken... Top!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie