Samsung biedt halfslachtig excuus aan voor commercial met vrouwelijke nacht-jogger

Critici vinden Samsung aansluiting met realiteit mist. Vrouwen durven 's nachts straat niet op, laat staan om te gaan hardlopen.

Opnieuw een merk dat excuses heeft gemaakt voor een commercial. Dit keer is het Samsung dat in zijn campagne Night Owls een vrouw laat zien die 2 uur ’s nachts besluit met een koptelefoon op door de stad te joggen. Het merk biedt mensen de vrijheid om te sporten wanneer ze maar willen, is de positief bedoelde boodschap.

Die werd echter minder positief ontvangen. Het elektronicamerk kwam onder vuur te liggen omdat het niet zou begrijpen dat een dergelijke vrijheid eigenlijk niet bestaat, met name voor vrouwen.

Advertentie
advertisement

Diverse groepen in onder meer Engeland kwamen met kritiek. Een actiegroep gericht op veiligheid voor vrouwen noemde Samsung toondoof voor tragische incidenten als de dood van Ashling Murphy, een Ierse vrouw die in januari werd aangevallen toen ze aan het joggen was. Haar dood leidde tot een maatschappelijk debat over veiligheid van vrouwen. Hetzelfde gebeurde rond de dood van Sarah Everhard die na een een bezoek aan een vriendin op de terugweg naar huis werd ontvoerd en vermoord. 

Halfslachtig

Samsung zei tegen de BBC Radio 1 Newsbeat dat het nooit de bedoeling was om zich niets aan te trekken van het debat over de vrouwenveiligheid. Halfslachtig bood het excuses aan ‘voor de manier waarop die is ontvangen’, doelend op de commercial.

Veiligheid op straat voor vrouwen is ook in Nederland een onderwerp van discussie. Van de vrouwen van 12 tot 25 jaar zegt 67 procent in 2021 het afgelopen jaar weleens te zijn lastiggevallen op straat. Ze zijn nagefloten of nageroepen, en soms ook achternagelopen, blijkt uit onderzoek van het CBS.

Advertentie