Premium

Tropenmuseum laat kinderen Suriname zien zonder 'witte bril'

Veel merken wagen zich aan straattaal. Het Tropenmuseum doet zijn 'witte' bril af, en gooit het over een ander boeg. 'Hé, luister dan.'

‘Vaak krijgen Surinaamse personages een bijrol, spreken ze in straattaal of worden ze neergezet als goede dansers’, verklaart Kapooow-medeoprichter Remco Dongor. Hij vindt dat jammer en besloot zijn ongenoegen te gebruiken om het goede voorbeeld te geven. Het resultaat: een campagne voor het Tropenmuseum die niet alleen bezoekers moet trekken maar ook breekt met stereotyperingen. Je hoort dus geen ‘Ewa, fawaka’.

In Tropenmuseum Junior is er een tentoonstelling waarin kinderen van alles kunnen leren over Suriname. Ze kunnen boodschappen doen in een Surinaamse toko of authentieke muziek luisteren in een studio. Om de jeugd hiervoor warm te maken, lanceert het Tropenmuseum in samenwerking met Kapooow een campagne.

Tropenmuseum

Swaggerdeswag

Die bestaat uit tekenfilms en illustraties met de personages Harvey en zijn oom Kenneth. Ze bezoeken de tentoonstelling en na afloop vertelt Harvey hoe het was aan zijn vrienden op het schoolplein. Opvallend is dat hij niet in straattaal spreekt maar gewoon als een jongen die in de Randstad woont, hij zegt bijvoorbeeld niet ‘lit’ of ‘swag’ maar ‘Hé, luister dan’.

Een bewuste keuze, verklaart Dongor. Volgens hem is dit grootstedelijk taalgebruik – geen straattaal dus. ‘Toen ik jong was herkende ik mezelf totaal niet in de media’, vervolgt hij. Hiermee doelt-ie op de manier waarop Surinaamse personages worden neergezet.

Om daar verandering in te brengen hield hij rekening met de volgende elementen, naast de taal. De huidskleur van Harvey en Kenneth is donkerder dan ‘de veilige, lichtgetinte personages die je tegenwoordig veel in campagnes ziet’. En de muziek is een moderne variant van traditionele Surinaamse muziek.

Ook was er achter de schermen oog voor inclusiviteit. De illustraties zijn gemaakt door de Surinaams-Nederlandse kunstenaar Maurice van Zante. En voor de stem van Harvey is een samengewerkt met Jeugdtheaterschool Amsterdam Zuid-Oost. Dongor: ‘We hadden een castingbureau kunnen bellen, maar kozen ervoor om jongeren een kans te geven.’ Dat bleef niet onopgemerkt, de acteur heeft door de campagne nieuwe klussen in wacht gesleept.

Selfie

Is er nu een kans dat Nederlandse kinderen zich buitengesloten voelen? ‘Nee, ook een Nederlands kindje speelt een rol in de campagne’, antwoordt Kapooow-medeoprichter Daniel van Breda. Volgens hem is het vooral belangrijk dat iedereen een gelijkwaardige rol heeft, zodat de campagne een afspiegeling van de maatschappij is. ‘Dan voelt niemand zich buitengesloten.’

Marketeers moeten bij dit soort campagnes hun ‘witte’ bril afzetten, zegt Van Breda. Hiermee bedoelt hij dat marketeers vaak hun eigen, witte huidskleur als de norm zien en dat moet je voorkomen. Neem bijvoorbeeld de ‘Selfiemaker’ die op de tentoonstelling staat. Kinderen kunnen kiezen tussen verschillende haarstijlen en keuzes. Maar ook starten de kleurkeuzes voor haar, ogen en huid met een donkere kleur. Van Breda: ‘Dus niet van licht naar donker, zoals je normaal gesproken ziet, maar van donker naar licht.’

Selfiemaker
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Stephan Alspeer
Mooi werk Kapoow en dat nog in mijn favoriete museum! Van idee tot executie, je voelt dat er vanuit de generatie en haar cultuur is gewerkt.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie