Premium

Van de Dag van de Zelfverwonding tot de Dag voor Pi; is het niet wat veel allemaal?

Mayke van Keep over een jaar lang dagelijkse issues.

Het jaar is nog geen week oud of Wereld Brailledag zit er al weer op, lezen we op de Issuekalender. Voor het 11e opeenvolgende jaar brengt De Issuemakers dit overzicht van de belangrijkste themadagen en -weken van het jaar uit, waaronder het collecterooster van goede doelen. De kalender hangt op veel redacties en communicatieafdelingen.

In 2020 staat er weer veel op stapel, het is zo gek niet te bedenken. Van Wereld Nutelladag (5 februari), Dag van de Zelfverwonding (1 maart) en Nationale Plasdag (7 september) tot Bi Visability Day (23 september) en Pi-dag (14 maart, of beter op z’n Amerikaans: 3.14). 

Mayke van Keep, directeur van De Issuemakers, buigt zich sinds 2008 over al die speciale themadagen en kent ze zo ongeveer allemaal. Vindt zij het inmiddels niet wat te veel van het goede? Het is elke dag wel wat.

Mayke van Keep: ‘Nee te veel is het niet. Het geeft aan dat er in Nederland veel mensen actief zijn om een issue op de kaart te zetten omdat ze vinden dat er meer aandacht voor  moet komen. Ik vind het juist mooi dat ze zich daar hard voor maken. Mensen worden ook niet overspoeld door al die issues, zo vaak krijgen ze er gemiddeld niet mee te maken; elk onderwerp heeft toch een eigen doelgroep.

Maar zo’n Wereld Nutelladag dan, dat is toch niet serieus te nemen?

'Dit soort ‘grappig bedoelde momenten’ zorgt inderdaad voor vertroebeling. De Dag van de aardbei. Tegelijk geloof wij ook dat mensen zelf het verschil wel zien tussen Borstkankermaand en Nutelladag. Die laatste vind je trouwens niet in ons overzicht.'

Jullie brengen voor de 11e keer de issues in kaart op een Issuekalender. Hoe is het zo gekomen?

'Toen we in 2008 ons bureau startten legde veel mensen het woord issue negatief uit  Als probleem, als iets dat je zover mogelijk van je vandaan wil houden.'

Lijkt me logisch, gezien de uitdrukking of je issues hebt.

'Klopt, maar wij zien een issue juist een onderwerp is waar mensen warm voor lopen, zich hard voor maken. Met deze kalender willen we ze een extra podium bieden. Daarnaast helpt het journalisten, afdelingen communicatie en pr-bureaus bij het vinden van hun redactionele items. Het is ieder jaar wel weer een behoorlijke klus hoor. We checken alle dagen bij de initiatiefnemers en bepalen of ze maatschappelijk relevant zijn. Eerder komen ze er niet op.'

Ik heb toch de indruk dat er enorme groei is van al die dagen. Moeten jullie veel skippen?

'Dat valt mee. Het aantal echt maatschappelijke dagen groeit licht. Het afgelopen jaar iets sterker dan vorig jaar, maar het blijft overzichtelijk. Dit jaar staan er ruim 440 issuemomenten op de kalender, een paar jaar geleden nog 400. Als een dag aan de criteria voldoet, nemen we hem altijd op. De ongebreidelde groei zit in de zuiver commerciele dagen of fake-dagen als stunt.'

Wat vind je zelf het waardevolste thema met een eigen dag?

'De Nationale Complimentendag. Dat vind ik een positief moment om anderen persoonlijke aandacht en waardering te geven. Ook belangrijk is de Nationale Broer en Zusdag die in het leven is geroepen door Giel Beelen naar aanleiding van het overlijden van zijn zus. Een jaarlijks terugkerende traditie waarop broers en zussen even laten weten hoeveel de ander betekent.'

Welk issue zou er volgens jou nog wel een dag verdienen?

'Ik zou wel  meer Nederlandse aandacht willen voor de  internationale dag tegen drugsmisbruik en illegale handel van de VN. Deze dag krijgt  nog weinig aandacht in Nederland, terwijl die eigenlijk wel nodig is.'

En waar moeten we snel afscheid van nemen?

'Van geen enkele dag eigenlijk. Als mensen zich hard voor maken en zo’n dag van de grond krijgen is het belang bewezen. Er zijn wel dagen waar ik zelf minder mee heb , die van de vrachtwagenchauffeur of Paarse Vrijdag, al kan dat natuurlijk zomaar veranderen.'

Wij hebben de kalender op de redactie. Heb je enig idee hoeveel redacties hem gebruiken? En pr-afdelingen of -bureaus?

'We hebben dit nooit echt onderzocht, maar we komen de kalender overal tegen. Op mediaredacties, werkkamers van politici of op communicatieafdelingen van bedrijven en goede doelen. We merken het ook aan de nieuwsitems die we zien. Vanaf half november worden we al geregeld gebeld door adverteerders, pr- en social media-bureaus wanneer de kalender weer uitkomt, zodat ze hun planning kunnen maken. Ik vermoed  dat de Issuekalender inmiddels bekender is dan ons bureau.'

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie