Zeven voltreffers van inhakers op het WK-voetbal voor vrouwen

Enzo's Monthly Motion #18: Voetbal

Twee jaar geleden wonnen de Oranje Leeuwinnen het EK in eigen land en deze maand hopen ze opnieuw te schitteren, nu op het WK in Frankrijk. Vrouwenvoetbal is in opkomst. Het spelniveau verbetert, stadions zitten vol en kijkcijfers gaan door het dak. Het betekent dat ook de commerciële aandacht toeneemt. Alleen al rondom dit WK vond ik een flinke hoeveelheid aan geweldige inhakers.

Oranje - de eerste helft

Ik trap af met onze eigen leeuwinnen. Of beter gezegd, het Oranje legioen!

Salespromtion. Het blijft een tikkeltje kneuterig, maar is ook heel volks. Dat is wat Blokker los wil maken: één groots volksfeest. De custom-made tafelvoetbalkoppies zullen het qua succes moeten afleggen tegen de Vuvuzela van een WK van een aantal jaren geleden, maar het is wel een mooie vondst (ze kunnen ook prima aan de je sleutelbos hangen).

Oranje - de tweede helft

Als hoofdsponsor van Oranje kan ING natuurlijk niet achterblijven. Zoals zij het zeggen: Niets houdt ons tegen.

ING laat zien dat de leeuwinnen bloedserieuze topsport combineren met frisheid, spelvreugde, hardheid en doorzettingsvermogen. Met deze profi inslag toont ING de steeds volwassener approach van het Nederlandse vrouwenvoetbal, wat perfect aansluit bij ING’s tagline: Voor wie vooruit wil.

Deutschland – Wir brauchen keine Eier

Met twee wereldtitels en acht EK-zeges overklassen onze Oosterburen ons (helaas) ook bij de vrouwen. De focus bij Die Frauen-Nationalmannschaft is er duidelijk al een tijd langer, net zoals hun hoofdsponsor de Commerzbank.

De commercial is lekker rauw. Het retrostijltje sluit mooi aan bij het nieuwe low-poly shirt-design én het feit dat de Commerzbank al sinds het prille begin aan hun zijde staat. En de boodschap die ermee wordt overgebracht is sterk. Ook al is vrouwenvoetbal in Duitsland veel verder dan in andere landen, ook hier zijn de vooroordelen nog niet uit de lucht. Sterke spot, verpakt in een verfrissende stijl die we kennen van merken als Adidas. Geregisseerd door Mario Feil met een productie van Markenfilm.

USA – It’s only crazy until you do it

De soccer-mom’s domineren het mondiale toernooi al sinds het prille begin in 1991 en hoofdsponsor Nike laat alle meisjes dromen van meer...

Alhoewel deze spot zich oriënteert op vrouwensport in de breedte, speelt voetbal de hoofdrol. Nike pakt door op het thema met een echt klassieke all-out Nike commercial.

De sportgigant zet hun hele sterrenensemble op het veld, inclusief onze eigen Lieke Martens, en smijt met budgetten waarvan zelfs Engelse voetbalclubs duizelen. Beide commercials zijn van Wieden & Kennedy Portland en geregisseerd door Francois Rousselet.

England – Football is coming home

The Three Lions scanderen wederom: Football is coming home! Zal het nu eindelijk eens gebeuren? 

Sinds het mannenelftal in 1966 geschiedenis schreef door het WK te winnen, droomt de Britse natie ervan om nog eens een wereldbeker te winnen. De vrouwen wonnen nog nooit. But one day, football will come home (again). Speciaal voor dit vrouwen-WK is hét Britse voetballied nieuw leven ingeblazen, op een eigentijdse en poëtische manier. Concept: Grey London, regie Jack Driscoll in samenwerking met Academy Films.

De hoofdsponsor

In de extra tijd nog een woordje van de hoofdsponsor: Qatar Airways.

Een droomwereld wordt werkelijkheid. FIFA en Qatar Airways overstijgen de stigma’s en presenteren het toernooi, net als bij die andere versie van het WK, als een groots spektakel waar je bij móet zijn. Ik denk dat ze met posterboy Neymar op het moment iets minder gelukkig zijn, maar het mag de pret niet drukken.

Einduitslag

Voetbal is van iedereen en is doordrenkt van historische heldenverhalen. Het vrouwenvoetbal komt eraan. Nieuwe geschiedenis is in the making. De steeds grotere merken die in de sport stappen en de campagnes die zij ontwikkelen, zijn daar het bewijs van. Hopelijk verandert de toon van het vechten tegen vooroordelen naar echte succesverhalen. Het WK in Frankrijk vindt plaats van 7 juni tot en met 7 juli. 

Enzo Greco is Motion Director bij Born05

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie