Dutch Digital Design event: 5 digitale parels van eigen bodem

Dutch Digital Design neemt een steeds hogere vlucht. Afgelopen donderdag vond in een volgepakt Pakhuis de Zwijger in Amsterdam het eerste event met als thema ‘Made in Holland’ plaats, met sprekers van bureaus als Achtung!, PostPanic, Lust, MediaMonks, DDB & Tribal Amsterdam en Momkai. De voorlopige conclusie: om echt écht impact te hebben, moet men collaboreren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Made in Holland vormde het 2e grote initiatief van de ‘beweging’ Dutch Digital Design na de verschijning van een speciale vorige maand. Initiatiefnemer Bert Hagendoorn was ook een van de moderatoren, samen met Wouter Boon (Boon Strategy, Amsterdam Ad Blog), die als auteur van Defining Creativity aftrapte met een column. De essenties van zijn verhaal: digitaal is per definitie grenzeloos, zowel geografisch, als qua onderlinge design-disciplines; het is grafisch, interaction en service design ineen. Dutch Digital Design kent daarom geen eigen signatuur, maar wel een eigen mentaliteit: die van de Nederlandse ‘open mind’.

‘Mijn advies zou dan ook zijn: collaboreer! Dat – in alle openheid – katalyseert inspiratie. En deel kennis, vooral met jongere generatie. Leid ze op. Dat brengt de industrie wezenlijk verder.’

Modern puppeteers

De eerste spreker van de avond was Jort Schutte van Achtung!, die een sneak preview gaf van een tandenpoets-app voor Philips Sonicare – voor kinderen, ouders en tandartsen. Omdat de app nog in de maak is, mocht er nog niet teveel naar buiten worden gebracht. Voor de app worden 5 vormen van design gecombineerd: behavior, character, sound, animation en game design, die tezamen het dagelijks leven van mensen moeten beïnvloeden. Met andere woorden: dat gaat verder dan mooimakerij. De moraal van zijn verhaal: ‘We are not designers, we are modern puppeteers.’

Schutte werd gevolgd door Jeroen Barendse van Lust (Graphic and Interactive Design) met het project Urban Sensing, dat de beweging van twitteraars fraai in brengt. Zo ook de emoties van twitteraars; zo blijken mensen in steden bijvoorbeeld minder blij te zijn.

‘Hoe we dat meten? De emoties distilleren we uit de tweets of andere social media berichten die we via GPS opvangen. Samen met Artificial Intelligence afdeling van TUKE (Technical University of Kosice, Slowakjke) hebben we algoritmes ontworpen die de tekst analyseren en proberen te kijken welke emotie daarbij past. Woorden krijgen daarbij een bepaalde score, en combinaties ook, en daaruit kan je vervolgens een redelijk goede “educated guess” maken welke emotie bij een bepaald bericht hoort’, aldus Barendse.

Het sentiment in Nederland in een week in april 2013 (rood is negatief)

PostPanic Pictures

Dan een van de hoogtepunten van de avond: het verhaal van Jules Tervoort en Mischa Rozema van hybride productiemaatschappij PostPanic over hun op handen zijnde sci-fi short Sundays en de aankondiging van PostPanic Pictures. De short, waarvoor de nodige belangstelling is in Hollywood, moet uiteindelijk leiden tot een speelfilm. Over het vak zegt Rozema:  ‘Van begin tot eind, van computerschetsen, concept art en CG visuals tot post, we need digital design!’

Ziehier de indrukwekkende teaser:

Dan nog zo’n [vernieuwende] parel van Dutch Digital Design: het crowdfunded nieuwsmedium mét context, . Mede-oprichter Harald Dunnink, die met zijn bureau Momkai Dutch Design digitaal in de praktijk brengt: ‘Toen we vorig jaar 20.000 donateurs wierven (à 60 euro, red.), wisten we eigenlijk nog niet precies wat we gingen maken. Nog altijd is de “krant” work in progress, dat is het mooie van digitaal. Inmiddels doen al 33.000 mensen mee. In september “lopen” de abonnementen van de eerste 20.000 donateurs af, daarom verrijken we de content nu in hoog tempo, met nieuwe correspondenten en tools – niet-leden kunnen alleen dat ene artikel lezen dat een lid met hen heeft gedeeld, meer niet.’

Vlammend betoog

Tot slot nog een hoogtepunt uit de avond: de vlammende uiteenzetting van Bram Holzapfel (DDB & Tribal Amsterdam) en Wesley ter Haar (MediaMonks) over . Red Bull Stratos mocht dan epischer zijn, deze case was op het gebied van design indrukwekkender. De absolute kracht van het project was naar eigen zeggen een gezamenlijke ambitie – een mooi ijkpunt van Dutch Digital Design. Ter Haar: ‘Digitale productie is nooit een rechte lijn, dus bij elke beslissing moet je constant je blik op de horizon houden, en doorduwen richting het eind-doel.’ Ook dat mag de beweging zich in de oren knopen.

Credits:

Initiator en aanjager van Dutch Digital Design is Bert Hagendoorn, dat het event  samen organiseerde met Jort Schutte en Daniel Sytsma (Achtung!), Owen van Dijk (SID LEE, tevens oprichter Adobe User Group Nederland) en Wouter Boon (Boon Strategy, oprichter van Amsterdam Ad Blog). Nils Adriaans (chef redactie Creatie, redacteur Adformatie) ondersteunde het event vanuit Adfo Groep.

Animatie door Sjoerd Olislagers, art direction door Daniel Sytsma (Achtung!), 3D scans door Mike Pelletier (Random Studio) en audio creation & sound design door Audentity. Mediapartners waren Adformatie, Creatie, Amsterdam Ad Blog en Little Black Book, Sponsors waren Wacom, Adobe, MediaMonks en Lifely. Overige partners: Pakhuis de Zwijger, FinchFactor en PIBN.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie