Let op de Millennials!

5 aanbevelingen om je reputatie future proof te maken

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tijdens het World Economic Forum – het evenement waar jaarlijks invloedrijke vertegenwoordigers uit politiek en bedrijfsleven samenkomen om actuele economische ontwikkelingen te bespreken  - stond dit jaar één thema centraal: de relatie tussen vertrouwen en reputatie.

De deelnemers gaven te kennen dat de vertrouwenscrisis nog steeds voortduurt en dat bedrijven daarom actief aan hun reputatie moeten werken. Een goede reputatie is een tweesnijdend zwaard: het is goed voor de zaken, maar het helpt je ook beter om te gaan met stakeholders. De rol van bedrijven in de samenleving, duurzame groei en corporate citizenship worden hierin steeds belangrijker.

Het internationale PR-bureau MSLGROUP was nauw betrokken bij de organisatie van het World Economic Forum en heeft naar aanleiding van alle discussies een paper uitgebracht, The Future of Reputation. Hierin komen experts van MSLGROUP van over de hele wereld aan bod over de kansen en bedreigingen op gebied van reputatie voor bedrijven en organisaties. Hieronder de voornaamste conclusies: een top vijf van ontwikkelingen en aanbevelingen om je reputatie future proof te maken:

1. Veranderende stakeholders. De burger heeft de macht gegrepen, met name door de opkomst van social & digital media. Zij oefenen een druk uit op bedrijven en organisaties die voorheen ondenkbaar was.

2. Omslag rond MVO. Vooral onder druk van bonussen, fraudes en andere crises en schandalen. De roep om integriteit is enorm en werknemers, klanten, burgers en politiek accepteren het niet meer als een bedrijf of organisatie zich alleen voor de vorm met MVO of filantropie bezighoudt.

3. Verschuiving in aankoopbeslissingen.  Het gaat niet meer om alleen producten of prijzen, maar het verhaal erachter wordt steeds belangrijker, vooral voor de generatie Millenials. Maar ook de toenemende transparantie in markten maakt kopen overal ter wereld mogelijk.

4. Stakeholders zijn veeleisend, maar staan open voor samenwerking. Door de digitale revolutie bestaan stakeholders niet alleen meer uit klanten, regelgevers en aandeelhouders. Burgers vallen daar nu ook onder, vooral Millenials (geboren tussen 1980-2000). Die willen zelf het verschil maken voor een betere wereld, maar verwachten dit ook van bedrijven en organisaties. Ook medewerkers (voormalig, huidig en toekomstig) hebben invloed op loyaliteit van klanten en de reputatie door hun acties in de echte en virtuele wereld. Daarnaast spelen externe experts en infuentials nu ook een rol: zij hebben hart voor de zaak, willen dit door co-creatie voor elkaar krijgen en hebben invloed in hun netwerk van gelijkgestemden en soms zelfs via traditionele media.

5. Inzetten op reputatiemanagement. De opkomst van nieuwe stakeholders biedt ook grote kansen voor bedrijven en organisaties, zolang zij maar een echt en authentiek verhaal te vertellen hebben als zij de dialoog aangaan. Dat is niet eenvoudig, maar het kan wel als je je aan de volgende uitgangspunten houdt:

‘Do the right thing’. Een open deur, maar een verhaal is pas goed als het steunt op ethisch verantwoorde en duurzame principes.

Maak gebruik van medewerkers en hun netwerken. Medewerkers zijn authentieke en krachtige stemmen als het gaat om het versterken van je reputatie.

Co-creëer rond producten, diensten en strategie met ‘influencers’. Op deze manier geef je innovatie een impuls en vergroot je de geloofwaardigheid rond de belofte van duurzame ontwikkeling.

Ga de dialoog aan vanuit een gedeeld doel, of bestaansrecht. Een dialoog komt maar lastig op gang als de onderlinge belangen van bedrijven, organisaties en stakeholders niet aligned zijn.

Monitor wat mensen over je zeggen met Big Data. Online conversaties en data kunnen gemonitord worden om negatief sentiment en daarmee crises in wording in de kiem te smoren. Ook laat het je inzien hoe mensen echt over je denken en meet het real-time de impact van je communicatie.

Communiceer regelmatig en consistent. Balanceer tussen de inzet van traditionele en nieuwe technieken: het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Maak gebruik van traditionele media, maar ook van (opkomende) influencers en gespecialiseerde communities om een stabiele stroom van relevante en betekenisvolle content te genereren.

Zorg dat de ‘board’ aan boord is. Om blijven te veranderen en geloofwaardigheid naar buiten toe op te bouwen, is het essentieel dat de koers binnen de organisatie op hoog niveau ondersteund wordt. Door de board, een speciaal team of een senior executive verantwoordelijk voor te maken, zien bedrijven en organisaties reputatie ook op de langere termijn als een concurrentievoordeel.

 

Geïnteresseerd in het document over The Future of Reputation? Lees het volledige rapport.

Henjo Guitjens, MSL Nederland

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie