Met wearables naar een nieuw model pull marketing

Komen de zaak van de ING en de trends bij SxSW samen in het ontstaan van een Personal API waarmee we de data uit wearables anders gaan delen?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Afgelopen week was er weer SxSW in Austin. Ik heb dit jaar overgeslagen na een bezoek in 2011 en 2013. Het is een interessante bubbel waar je vooral goed kunt ontdekken welke ontwikkelingen tractie zouden kunnen krijgen. Voorafgaand , waarvan wearables en privacy de belangrijkste waren. Het lijkt zeker terug te komen als ik .

Voor mij is het een van de meest interessante aspecten van de wearables. Wat gebeurt er met de data die we gaan produceren met z&;n allen. Ik vind het interessant dat de mens steeds meer een bron van data wordt over zichzelf waar hij anderen toegang toe geeft. Ik noem dat Personal API. Een API staat voor een Application Program Interface en zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld met de data uit Tweets analysetools kan bouwen als bedrijf. Heel veel moderne diensten hebben een API. De Personal API maakt het dus mogelijk om voor andere partijen - binnen voorwaarden - gebruik te maken van mijn data.

Wat er gaat ontstaan in de wisselwerking tussen je eigen datacollectie en de publieke data, en welke data je wel en niet wil achterlaten is een groot vraagstuk. Nu nog zie je dat we er geen controle over hebben, denk aan de NSA-activiteiten. Als we die data echter steeds meer dicht bij onszelf laten ontstaan in de wearables en de tussenlaag meer bewust wordt ingericht krijgt de gebruiker meer controle. Het was ook een van de topics bij SxSW.

De heeft er alles mee te maken. Is de data die ik als gebruiker van een betaalde dienst (bankieren) gebruik van mijzelf of van de bank. ING geeft de indruk van het laatste, maar veel klanten zijn het daar niet mee eens. Het was voor ING net zo makkelijk geweest om de datatransactie vanuit de klant te laten sturen, dan was er geen ophef geweest, en was de opbrengst voor de ING gelijk geweest.

Ik geloof dat we het komend jaar veel applicaties en diensten zullen krijgen die de gebruiker wel de sturing gaan geven. Een voorbeeld is die probeert alle data bij elkaar te brengen. Maar ook tools als van het Rotterdamse Sense-OS proberen data uit sensoren slim bij elkaar te brengen.
Dat betekent voor marketeers dat ze veel directer en persoonlijker contact kunnen zoeken. Permission marketing gaat een nieuwe fase in als we onze eigen Personal API gaan beheren.

Hoe die appjes eruit kunnen zien is ook een van de vragen die we ons stellen bij een op 9 april in Rotterdam plaatsvindt (en waar ik betrokken bij ben). We staan nog maar aan het begin van deze ontwikkeling, maar de impact lijkt groot te worden. Zeker voor marketeer. Het zou heel interessant zijn als bij de hackathon niet alleen programmeurs en designers meedoen, maar ook een moderne marketeer in een team gaat zitten.

In het marketingvak komt weer focus te liggen bij de gebruiker van de producten en diensten, vraaggestuurd. Pull is echt het nieuwe push, de Personal API zal daarin een van de belangrijke concepten kunnen zijn.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie