Mobiel shoppen stijgt fors

Mobiel shoppen gaat eind 2013 de miljard euro omzet voorbij. In de eerste helft van dit jaar bedroeg de totale omzet van mobiel winkelen 550 miljoen euro. Dat is een stijging van 67% ten opzichte van de tweede helft van 2012.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De omzet van shoppen via smartphone en tablet bedraagt inmiddels meer dan 11 procent van de totale e-commerce markt, zo blijkt uit de M-commerce Monitor 2013-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van Nederlandse webwinkels.

Aanjager
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: ‘In toenemende mate zullen consumenten producten en diensten mobiel gaan kopen. Nu nog met name met smartphones en tablets, in de toekomst via nieuwe zogenaamde smart wearables als smartwatches, brillen zoals Google Glass.’

Aantal mobiele kopers stijgt fors
In het eerste halfjaar van 2013 hebben 2,3 miljoen Nederlanders een mobiele online aankoop. Dat aantal is een is een toename van 53% ten opzichte van de tweede helft van 2012.

Kleding & schoenen
Net als vorig halfjaar bestellen mobiele kopers vooral in de productgroep Kleding & schoenen; 40% kocht iets in dit segment in de eerste helft van 2013. Daarnaast kopen mobiele kopers ook persoonlijke verzorgingsproducten (22%), computer hardware (21%), muziek downloads (20%) en vliegtickets (19%).

Meeste aankopen met tablet
Bijna tweederde van de mobiele shoppers doet vooral online aankopen met een tablet. Frank Sibbel: ‘De tablet is vaak nog een vervanging voor de laptop en is snel en makkelijk in gebruik. Gemak is de grootste driver van mobiele aankopen; de smartphone of tablet is altijd binnen handbereik, je kunt makkelijk vanaf de bank online shoppen en het gaat sneller dan met een laptop of pc.’

Vanuit huis
De meeste mobiele kopers (83%) plaatsen nog steeds vanuit huis een bestelling. De smartphone wordt wel vaker buitenshuis (zoals onderweg of op het werk) gebruikt om mobiel te shoppen (38%).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie