MonitoringMonday: Crisis, complimenten en een Twitter-record van Leonardo di Caprio

Wat gebeurde er vorige week op social?

Crisis en complimentjes wisselden elkaar af deze eerste week van maart. Dat ging er zo aan toe:

Crisis bij Dolfinarium

Een presentator van het tv-programma Rambam ging stage lopen bij Dolfinarium en . De was krachtig. Op social zag deze week er zo uit voor Dolfinarium: veel berichten met uitgesproken sentimenten.

Zoals je ziet, er is negativiteit maar ook nuance. Fans scharen zich achter het dierenpark. Deze case vertoont dan ook veel gelijkenissen met een bij Dolfinarium.

NOS gijzeling

We blijven even bij een crisissituatie. Ruim een jaar de gijzeling door Tarik Z. van het NOS-journaal, kwam er een wetenschappelijk onderzoek naar het gebruik van Twitter die avond. Wat zagen de onderzoekers? Een echo-effect (“dom retweeten”) én een zelfcorrigerend vermogen: fact-checking.

Complimentjes

Van crisis naar complimenten. Ruim 15 duizend mensen hadden het vorige week maandag over complimentendag. Het overgrote deel werd verstuurd vanuit Twitter (hoezo Twitter een klaagplatform?). Opvallend was dat het het woord complimentendag het meest gebruikte. Het CDA bedankte hun vrijwilligers. Naast het CDA waren er meer merken die deze dag aangrepen om zich te profileren. Maar hoe reageer je als merk eigenlijk op complimenten? .

Tot slot, de Oscars! Leonardo diCaprio vestigde een Twitterrecord: met 440 duizend tweets in één minuut bezorgde hij Twitter ronkende servers en het was dan ook de . Sowieso werden er -tweets verstuurd. Daar droomt iedere marketeer toch van?!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie