Premium

Katja Henneveld, nieuwe countrymanager Adform: ‘Er is een wereld buiten de walled gardens’

‘Wij zijn klaar voor een wereld zonder third-party cookies, nu de rest van de markt nog.’

Adform heeft per 1 maart Katja Henneveld als Country Manager van de Benelux en Frankrijk aangesteld. Henneveld moet ervoor zorgen dat het technologieplatform zijn voorsprong op het gebied van first-party ID’s in deze landen verder vergroot. Henneveld over een wereld zonder third-party cookies, transparantie en de voortrekkersrol van Nederland in dit proces.

Advertentie
advertisement
Je was al enige tijd als salesdirector verantwoordelijk voor alle new business in Nederland voor Adform. Wanneer ben je benaderd om country manager te worden?

‘Eind 2020. Na het vertrek van onze vorige country manager begin vorig jaar werd het Benelux-team, waaronder ik als salesdirector viel, vanuit het Verenigd Koninkrijk geleid. Ik ben naast verschillende factoren als natuurlijk de pandemie en de taalbarrière, vooral benaderd vanwege de snelheid waarmee we in Nederland groeiden. Het werkt nu eenmaal beter als iemand lokaal kan schakelen met de belangrijke stakeholders.’

Wat is je missie?

‘Ik vind dat Adform zich wel wat minder bescheiden mag opstellen. Wat bijvoorbeeld maar weinig mensen weten, is dat wij ons als enige buy en sell side platform vrijwillig hebben laten auditen door PwC. Zij geven ons het predicaat 100 procent open en transparant, in een sector waarin veel verborgen of sneaky kosten zitten. Ook is het mijn missie om de voorsprong die we hebben in het accepteren van first-party ID’s en data binnen onze DSP meer bekendheid te geven in de markt, omdat adverteerders en bureaus zich onterecht zorgen maken over het verdwijnen van third-party cookies.’

Die cookiediscussie leeft enorm. Jij claimt dat Adform de enige DSP heeft die de markt kan helpen om programmatic marketing, targeting en attributie volledig op basis van first-party ID’s te draaien.

‘We zijn eind vorig jaar als eerste platform erin geslaagd om succesvol first-party ID’s beschikbaar te maken in onze DSP. Ongeacht welke ID-partner een publisher gebruikt, wij kunnen het lezen en de ID’s beschikbaar maken aan de demand-side. Zo kan daarop GDPR-proof worden ingekocht, getarget en gerapporteerd. Dat het werkt, blijkt wel uit de cijfers die we voorbij zien komen. In de eerste live campagnes van een aantal Europese adverteerders zien we een verdriedubbeling van CTR’s en uitgevers die meedoen zien een omzetstijging van 20 procent voor advertenties op hun Safari-traffic. Wij zijn er klaar voor, nu moet de rest van de markt nog weten dat er een toekomstbestendig plan is voor het verdwijnen van third-party cookies. Er is een wereld buiten de walled gardens.’

Zijn dat Nederlandse cijfers of is dat een bundeling van de 29 landen waarin jullie opereren?

‘Dit zijn Europese cijfers, maar Nederland speelt hierin zeker een belangrijke rol. Op dit moment is in de Benelux het grootste gedeelte van de data nog steeds third-party. Inmiddels zitten we op 15 procent first-party ID’s. Ik verwacht dat dit in de komende maanden gaat groeien naar 50 procent. En tegen de tijd dat Google volgend jaar zal stoppen met third-party cookies zitten we rond 80 procent inventory met first-party ID’s.’

Hoe komt het dat jullie klaar zijn voor een wereld zonder third-party cookies en de bekendmaking van Google vorige week voor velen toch nog als een verrassing kwam?

‘Nou, ik hoop dat die aankondiging voor niemand een hele grote verrassing was. Het beter beschermen van de privacy van de consument is immers al jaren een hot topic. Rond een partij als Google rijzen er terecht vragen over privacy. Bij Adform zijn we een aantal jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van een alternatieve, toekomstbestendige oplossing voor programmatic advertising vanuit first-party ID’s.’

In allerlei berichten en reacties lees ik dat de Google-update toch wel voor enige paniek zorgt.

‘Er zijn inderdaad mensen die denken dat het slecht zal uitpakken voor de first-party aanpak van uitgevers en techbedrijven. Ik ben het daar niet mee eens. Google doet wellicht zelf niet meer mee, maar Chrome kan in de basis geen first-party cookies blokkeren. Dan maak je het halve internet onwerkbaar, met een negatieve user experience als gevolg. Consumenten willen niet dat hun voorkeursinstellingen steeds worden vergeten, dat hun winkelmandje leeg is of dat ze steeds opnieuw moeten inloggen.’

Nu is de cookiediscussie hot, wat worden volgens Adform de volgende ontwikkelingen op het gebied van reclametechnologie?

'Wij zijn dan wel klaar voor het verdwijnen van third-party cookies, de markt is dat zeker nog niet en wij gaan hen daarbij ondersteunen. In de tussentijd blijven we doorgaan met het implementeren en ondersteunen van alle ID-partners consortia en de relaties met publishers verder verdiepen. Wij zijn en blijven het braafste jongetje van de klas als het aankomt op privacy en bescherming van data. Verder blijven we ons richten op andere innovaties als video inventory en CTV waar de markt al jaren over praat, maar ik denk dat het nu echt op losbarsten staat.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Nienke den Hartog
A
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie