Opta beboet Nuon voor verkooptelefoontjes

De Opta heeft energiebedrijf Nuon een boete opgelegd van 70 duizend euro voor het overtreden van de telemarketingregels.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nuon heeft consumenten ongevraagd benaderd met verkooptelefoontjes. In de periode van 1 oktober tot en met 11 december 2009 heeft het energiebedrijf ruim 15.000 mensen laten bellen waarvan de nummers waren opgenomen in het Bel-me-niet-register. Een deel van de nummers had Nuon verkregen via een online enquete. Bij het invullen was het voor de consument onvoldoende duidelijk dat deze, ondanks zijn inschrijving in het Bel-me-niet-register, door Nuon gebeld kon worden voor telemarketing.

De Opta komt overtredingen van de telemarketingregels op het spoor dankzij klachten die consumenten indienen bij informatieloket ConsuWijzer. De top 5 van klachten over telemarketing gaat over loterijen (19%), energie (18%), telefonie & televisie (13%), kranten & tijdschriften (9%) en goede doelen (9%). Deze bedrijven veroorzaken ongeveer 80% van de signalen bij ConsuWijzer. OPTA heeft inmiddels zeven partijen voor in totaal ruim 1,2 miljoen euro beboet. Wegens lopende juridische procedures kan de toezichthouder nog niet alle namen van de betrokken bedrijven bekendmaken.

Consumenten die hun telefoonnummer hebben ingeschreven in het Bel-me-niet register mogen niet meer gebeld worden voor telemarketing. De enige uitzondering hierop is dat bedrijven hun (voormalige) klanten mogen bellen voor een vergelijkbaar product of dienst. Als een consument zélf uitdrukkelijk vraagt om telefonisch contact, dan mag een bedrijf deze consument uiteraard bellen, ook al staat deze ingeschreven in het register. Op dit moment zijn ruim zes miljoen telefoonnummers opgenomen in het .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie