TalentPitch: slimmer solliciteren

In de contactcenterbranche vertrekt 30 procent van de nieuwe inhuur binnen drie maanden. Dat kost bedrijven veel geld. Om in een veel vroeger stadium het kaf van het koren te scheiden én te testen of er een klik is tussen werkgever en werknemer, ontwikkelde Harver de TalentPitch.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De TalentPitch is een nieuwe manier om kandidaten in een vroeg stadium te testen op hun vaardigheden, om ze laten zien wat werken voor een bepaalde opdrachtgever inhoudt –en om sollicitanten die in hun sollicitatiebrief hoog van de toren blazen, vroegtijdig te laten afvallen. Barend Raaff (Harver) vertelt over de ontwikkeling van deze online tool waarmee kandidaten door middel van een serious game geselecteerd worden.

‘Cv is verouderd instrument’
Barend: “Het cv zie ik als een verouderd instrument om af te lezen of iemand geschikt is. Je ziet dat bij veel hr-afdelingen nog heel traditioneel wordt gewerkt: mensen uitnodigen op basis van cv, motivatiebrief en onderbuikgevoel. Werken bij een callcenter vraagt tientallen eigenschappen en vaardigheden. Maar die zie je niet terug in een cv of een motivatiebrief”, zegt Barend. De serious game in de Talentpitch zorgt voor een betere selectie en daarmee een verminderde uitstroom van medewerkers.

Scherpe selectie
Bovendien dalen de trainingskosten en hoeven minder recruiters in dienst te worden genomen. Barend: “Recruiters hoeven geen cv’s en brieven meer te beoordelen. In het traditionele systeem is het zo dat je voor een nieuwe medewerker tien sollicitaties moet verwerken. Daarvan moet je er zeven schriftelijk afwijzen en drie mensen voor een gesprek uitnodigen. Ons systeem wijst, indien gewenst, uit zichzelf acht op de tien mensen af. Zodoende hoeft de recruiter slechts twee gesprekken te voeren.”

Voordeel voor twee kanten
De game test deelnemers op verschillende situaties. In ieder geval komen sollicitanten in situaties terecht waarmee een callcentermedewerker daadwerkelijk wordt geconfronteerd. Daarnaast test de TalentPitch onder andere de hand-oogcoördinatie. Het spel duurt ongeveer anderhalf uur. Barend: “Je kunt ervan uitgaan dat iemand die anderhalf uur lang speelt, daadwerkelijk gemotiveerd is.” Ook voor de sollicitant heeft de TalentPitch veel pluspunten. Barend: “Het haalt cruciale competenties en eigenschappen naar boven zoals humor, improvisatie en sociale vaardigheden. Tijdens de sollicitatie krijgt de kandidaat direct de kans deze te laten zien.” Bovendien leert de werknemer de werkgever goed kennen via filmbeelden.

Van 30 naar 8%
De resultaten van de TalentPitch zijn helder. Het spel is inmiddels in gebruik genomen door de callcenters van Arvato Bertelsmann. De uitstroom van Arvato is na toepassing van de TalentPitch met twee derde afgenomen. En waar eerst 30% van de nieuwe mensen na drie maanden niet meer in dienst was, is dat inmiddels teruggebracht naar 8%. Bovendien krijgen alle kandidaten een rapport van hun resultaten. Zodoende is het leerzaam voor de afvallers, en zijn zij beter in staat een afwijzing te accepteren en hun testresultaten te gebruiken voor volgende sollicitaties.

Een nieuw tijdperk
Natuurlijk moet een game passen bij de bedrijfscultuur, en kan het niet zomaar in ieder bedrijf een plek krijgen. Barend: “Wij richten ons in eerste instantie op sectoren waar met grote volumes gewerkt wordt, bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen, de zorg en de beveiligingssector. Ook voor gemeentes zijn we bezig een game voor trainees op te zetten. Misschien is de TalentPitch wel het begin van een tijdperk, waarin mensen met serious games worden geworven en geselecteerd!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie