Het Olympisch vuur van Studio Korea smaakt naar meer

Niet eerder werkten zoveel merken van de Persgroep zo intensief samen aan een online videoformat als tijdens deze Olympische Spelen in PyeongChang. MyChannels-directeur Marko van Kampen: ‘Het mooie aan Studio Korea is dat je er alles vindt wat je van elke dag Olympische Spelen mee wilt krijgen.’

De vaste ochtendmomenten van Hidde van Warmerdam en Thijs Zonneveld. De sportieve duiding en inzichten van Gianni Romme bij het schaatsen. Mattie Valk die zich verwondert over het Olympische spektakel en sporters en supporters een hart onder de riem steekt. De reportages van Tessa Veldhuis in het Holland Heineken Huis, het drama van de ontgoochelde Sven Kramer. Koen Verweij die Esmee Visser als halter gebruikt. De omhelzing van de koning met schaatskoningin Ireen Wüst.
Het komt allemaal voorbij in Studio Korea, het online videoformat dat te volgen is op de sites van ADR Nieuwsmedia (AD, PZC, BN DeStem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, De Gelderlander, de Stentor en Tubantia) en Qmusic.

Marko van Kampen, als directeur van MyChannels binnen de Persgroep verantwoordelijk voor video, kwam afgelopen weekend terug uit PeyongChang, na acht woelige dagen. Acht dagen waarin het presentatieteam voor- en nabeschouwingen, analyses, achtergronden, reportages en columns maakte. En aan het eind van elke dag zendt Studio Korea in samenwerking met Eurosport de sporthoogtepunten van de dag uit.
‘Het was fantastisch’, vatte Van Kampen zijn acht dagen in PeyongChang samen in een mailtje, vlak nadat hij geland was op Nederlandse bodem. ‘Helemaal omdat Nederland de medailles aan elkaar reeg natuurlijk. Sinds ik terug ben is de klad erin gekomen; ik hoop niet dat er een causaal verband is, anders zal ik snel terug moeten voor Volk en Vaderland hahaha.’ Iets wat hij ongetwijfeld graag zou doen, als het zo uitkwam.

Hoe goed ‘scoort’ Studio Korea?
‘Het gaat als een trein, na de eerste week van de Spelen hadden we al meer dan 2,5 miljoen video-starts. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het Nederlandse succes, maar groots verliezen zoals Sven op de 10km deed, had ook impact. In aantallen views zitten we ruim boven target en de productiekosten van deze voor ons dure productie hadden we vooraf al terugverdiend, door de mooie brand partnerships die we hebben afgesloten met Toyota, Campina en andere bekende Olympische adverteerders.’

Welke items worden het best bekeken?
‘Onze reportages om het event heen, de hoogtepunten van de dag die we via Eurosport brengen en onze reportages vanuit het Holland Heineken Huis rondom de huldigingen.’

Wat maakt Studio Korea onvergelijkbaar en ‘eigen’?
‘Dat het “af” is. We brengen de eerste reacties na de finish, de hoogtepunten in het Holland Heineken Huis, reportages, columns en de beelden van Eurosport. Als je aan het eind van de dag naar Studio Korea kijkt, krijg je alles te zien wat die dag van de Olympische Spelen interessant maakte.’

Het is voor het eerst dat zoveel merken van de Persgroep op deze schaal in video samenwerken. Hoe bevalt het?
‘Het was even wennen om de verschillende soorten media en hun competenties met elkaar te verenigen, maar gaandeweg kregen we de juiste toon te pakken. Het is heel leuk om met zo’n gemêleerd team te werken van mensen die allemaal hun eigen ideeën en invalshoeken hebben.
‘De Ronde van Italië van vorig jaar was een mooie vingeroefening voor het concept. Het team, dat toen ook geleid werd door Hidde van Warmerdam, is daar goed ingewerkt en kon soepel worden aangevuld voor Studio Korea. De presentatoren doen items die bij hen passen en waar hun interesse ligt.’

Wat waren hoogtepunten?
‘Het eerste grote hoogtepunt was natuurlijk de openingsdag, waarop Nederland vier medailles won. Het was echt een gekkenhuis in het Holland Heineken Huis. Het werd meteen bizar laat ook. Heel leuk om Carlijn Achtereekte zo onbevangen tot laat te zien rondlopen. En na vier dagen medailleregen werd het bijna “gewoontjes”.’

Wat heb je geleerd van Studio Korea?
‘Dat een goede pre-productie alles is en dat je het team ter plekke het beste klein kunt houden; je kunt in Nederland veel opvangen wat in Korea onnodig tijd kost. Ook moet je zorgen dat je zo min mogelijk hoeft te improviseren; een goed draaiboek is belangrijk. Tegelijkertijd moet je wel voldoende actieradius hebben om altijd het nieuws op te kunnen pakken waar het gebeurt. Want daar maak je de impactvolle video’s.’

Hoe gaat deze ervaring de Persgroep helpen marktleider in shortform-video te worden?
‘We laten aan onze partners zoals NOC*NSF, aan onze adverteerders en aan tv-/online partners als Eurosport zien dat we in staat zijn om met Studio Korea een eigen onderscheidend format neer te zetten. En ook al zijn dit voor ons kostbare producties, als ik het vergelijk met de bedragen die in de markt genoemd worden voor het maken van producties rondom de Olympische Spelen, dan zijn wij echt de easyProducties van Nederland, maar met minimaal dezelfde kwaliteit.’










Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie