Microsoft en LinkedIn gaan samen, dat maakten de twee Amerikaanse bedrijven maandag bekend. Microsoft wil LinkedIn overnemen voor 26,2 miljard dollar, zo’n 23,3 miljard euro. Wat zijn de beweegredenen achter deze megadeal? We vroegen het aan Martine Meijburg van Second Degree (onderdeel van Dept), het enige bureau in Nederland dat is gespecialiseerd in LinkedIn en dat merken helpt bij het inzetten van LinkedIn als marketing platform.
1. De overname komt als een totale verrassing. Hadden jullie al iets opgepikt?
'Nee, de overname kwam ook voor ons als een surprise. Zelfs mijn bureauconnecties in Amerika waren compleet verrast. Ik had zelf Google getipt als meest waarschijnlijke overnamekandidaat. Maar Microsoft is zeer een logische overname partner.'
2. Microsoft had in het verleden vaak geen gelukkige handin het doen van overnames. Denk aan Avenue |Razorfish en meer recent Nokia. Hoe kansvol is deze overname?
'Tegenover de missers staan diverse overnames die wel succesvol hebben uitgepakt. Skype om maar wat te noemen. Deze overname staat echter volledig op zichzelf. LinkedIn is een zeer sterk merk, heeft een goed businessmodel en een sterke missie (connect the world's professionals to make them more productive and successfull) die goed aansluit bij die van Microsoft (empower every person and every organization on the planet to achieve more). Daarnaast zijn de founders van LinkedIn nog steeds zeer nauw betrokken bij het platform en ook nauw betrokken bij de overname - getuige de officiele persfoto's. Dus de ziel van de organisatie is nog steeds aanwezig. Microsoft heeft ook aangegeven dat LinkedIn een 'independent' label blijft.'
3. Is 26 miljard dollar niet heel veel voor een sociaal platform met een omzet van 3 miljard dollar, dat wel veel gebruikers kent, maar nog altijd verlies draait?
'LinkedIn heeft een solide business model met meerdere oplossingen, onder andere voor recruitment, marketing en sales. De omzet stijgt al jaren, met name waar het gaat om recruitment. Maar ook op marketing- en sales-gebied timmert LinkedIn aan de weg. Dat het geen winst maakt komt door de focus op productontwikkeling en grote acquisities die zijn gedaan, zoals b2b leadgeneratie platform Bizo, het online learning platform Lynda.com, en business news platform Pulse. Maar daardoor is LinkedIn steeds belangrijker geworden voor professionals.'
4. Beide bedrijven hebben de missie om "de professionele wereld te verbinden". Een mogelijkheid voor Microsoft zou zijn, om Linkedin functionaliteit te integreren in z’n software. Zie jij dit gebeuren?
'De productsuite van Microsoft sluit wat mij betreft naadloos aan op de services van LinkedIn. Met een beetje fantasie kun je de crm-oplossing Dynamics en Office 365 nog gebruiksvriendelijker maken met LinkedIn data. Hoe gemakkelijk is het bijvoorbeeld om in te loggen met je LinkedIn profiel, in plaats van voor deze producten meer logins te hebben? Of je documenten straks gemakkelijk te delen met je LinkedIn-connecties? Iets wat nu nog best omslachtig is via Office 365. Daarnaast verwacht ik veel van Skype for Business conference calling. Er is zoveel meer mogelijk. Jeff Weiner geeft trouwens zelf de nodige suggesties in zijn blog.'
5. De holy grail schuilt ongetwijfeld in het gebruik van data, maar dit raakt ook het issue van privacy. Loopt LinkedIn niet het risico dat mensen afhaken, als ‘big brother’ Microsoft zich de profielensite toe-eigent?
'Ik heb bij LinkedIn gewerkt en een van de belangrijkste dingen die ik daar heb geleerd is: members first. Trouwens, als Office 365 en Skype gebruiker ervaar ik dat ook Microsoft heel erg is gefocust op privacy.'