De evolutietrend van 2014

Waarover zijn Mark Rutte en Albert Einstein het met elkaar eens? En waarom bestaan er stiltecoupés?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Afgelopen maandag ben ik aanwezig geweest bij een bedrijfspresentatie van Gert Koot. Gert Koot is bij een aantal bedrijven CSD (client service director) geweest, onder andere bij Saatchi & Saatchi. Tegenwoordig heeft hij een eigen bedrijf waarbij hij vooral veel presentaties geeft bij bedrijven of op evenementen. De presentatie die hij ons gaf, ging over de marketingtrends van 2014, en wat dat kan betekenen voor activatie/fieldmarketing.

Back to basics
Gert Koot bevestigde wat overal te lezen is; wat de marketingtrends zijn voor 2014 en welk soort bedrijven als paddenstoelen uit de grond schieten. Airbnb, Mud jeans, Snappcar, Hello Fresh en ga zo maar door. We leven in een deeleconomie; sharing is caring, peer to peer, back to basics, biologisch, duurzaam waar mogelijk etc. Volgens zijn inzicht kunnen we al deze prachtige termen terugbrengen naar “de mens’’

En hier was ik het gelijk mee eens. Het gaat in 2014 om de mens. De mens zal het uitgangspunt worden en we gaan het dialoog weer aan. Grote bedrijven gaan hier ook in mee. Onder andere van ING gaf dit vorig jaar al aan in een interview waarbij hij vertelt dat een van de KPI’s van de werknemers de klanttevredenheid is, de klant staat centraal. Wat in mijn ogen een prachtig uitgangspunt is. Bij de Postbank was dit altijd al het geval (back to basics).

De stiltecoupe
Ook in de sociale trends komt het gesprek steeds vaker terug in de maatschappij. Er wordt van alles aan gedaan om mensen weer persoonlijk met elkaar te laten communiceren. Er zijn stiltecoupés voor diegene die gebruik wil maken van social media, en normale coupés voor de mensen die een gesprek willen aangaan. Er zijn steeds meer openbare gelegenheden zoals cafés en restaurants waar de moderne communicatie zelfs verboden is. Sterker nog; er zijn glazen ontworpen die alleen op de bar blijven staan als je mobiel eronder ligt.

Anno 2014 kan op allerlei manieren een dialoog worden aangegaan tussen bedrijf en consument. Niet elk bedrijf staat hier voor open. De angst om controle te verliezen en kwetsbaar te zijn overheerst. Terwijl je bij het aangaan van de dialoog juist te weten komt wie je consument is. En nog beter, wat die consument wil. Met als gevolg dat je beter in kunt haken op de wensen van je consument, een band kunt opbouwen met die persoon en juist zorgt voor een authentiek, sterk merk dat klanten voor zich wint. Door de benadering van de afgelopen jaren zijn we de klanten min of meer kwijt geraakt. Met de dialoog winnen we ze weer terug.

In gesprek
Als we de trends geloven gaan we dus weer ouderwets met elkaar in gesprek. Met deze manier van communiceren begrijpen we elkaar ook het beste. Als we naar de evolutie kijken van de mens dan bestaan we meer dan 2 miljoen jaar. Terwijl we pas sinds 40.000 jaar de gesproken taal onder de knie hebben en we zijn nog steeds lerende (dit hoorde ik dinsdag van iemand die bij de Dierenbescherming werkt. Best grappig, natuurlijk). Op het moment dat we face-to-face boodschappen overbrengen kunnen we uitbeelden, direct reageren, uitdrukkingen laten zien en emoties tonen. Er is geen ander communicatiekanaal dat al deze eigenschappen in zich heeft.

Het is ook niet voor niets dat steeds meer bedrijven fieldmarketingcampagnes uitvoeren om de consument te bereiken en met ze in gesprek te gaan. Zoals Simon Sinek zegt; Find people who believe what you believe. Energiebedrijven die niet langs de deur komen om te verkopen maar juist te bedanken dat je klant bent en of je misschien nog ergens vragen over hebt?

De Belastingdienst die op random plekken infostands neerzet om vragen te beantwoorden. Producenten die pop up stores huren om ook zelf persoonlijk in contact te komen met de klant en niet alleen via de retailer. Einstein zei ooit dat hij er bang voor was dat de communicatie van toen zou verdwijnen door techniek. Iets dat waar leek te worden. Gaan we daar in 2014 een stokje voor steken door gewoon weer met elkaar het gesprek aan te gaan en daarmee terug te keren naar de basis?

En als zegt dat je persoonlijk het gesprek aan moet gaan om iets te bereiken, dan moet het haast wel waar zijn...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie