De kleurrijke kijk van Thecla Schaeffer, met een oncomfortabel randje

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt een vakgenoot naar inspiratie. Ditmaal Tony's Chocolonely's CMO Thecla Schaeffer.

Thecla Schaeffer

Deze week is Thecla Schaeffer, de nieuwe head of marketing bij Tony's Chocolonely, curator van 'Random Pic(k) Of The Day For A Week'*.

Schaeffer over haar week: ‘Ik ben net begonnen bij Tony’s Chocolonely - niet alleen een merk met een fantastische missie, maar ook een heel kleurrijk, vrolijk merk - en het valt me op dat er een bredere, culturele beweging is waarin heel veel kleur wordt gebruikt. Alsof mensen willen ontsnappen in een dromerige, vrolijke wereld als tegenhanger tegen alle ellende van milieuvervuiling, aanslagen en geweld op straat. Ik ga er, kortom, een kleurrijke, vrolijke week van maken.'

Hier haar 5 bijdragen:

1. Kleurrijk en vrolijkheid op een regenachtige maandag

'Ik ben al jaren groot fan van J Balvin die consistent reggeaton hit na hit uitbrengt. Hij is een van de meest gestreamde artiesten van dit moment en zijn Insta stories zijn een van de meest bekeken stories ter wereld. Zijn stijl vormt een groot contrast met de traditionele macho Latin cultuur. Hij werkt nu samen met FriendsWithYou’: tijdens zijn concerten wordt het podium en het publiek gevuld met grote opblaas fantasie-dieren. Deze video clip, "Loco contigo", is een (te) gekke mix van Japanse manga en Latin in een setting die aan Burning Man doet denken. Iets om blij van te worden op een regenachtige maandag!'

2. Een oncomfortabel contrast tussen schattig en gewelddadig

'De Japanse Otaku kunstenaar MR. schept een oncomfortabel contrast tussen schattig en gewelddadig. Net als je denkt te kunnen ontsnappen in een droomwereld van lieve meisjes met grote ogen, word je wakker geschud door verwijzingen naar de agressie in de echte wereld. 

Waar Amerikaanse storytelling altijd een duidelijke good guy en bad guy kent, loopt dit in Japanse storytelling veel meer door elkaar. In de loop van het verhaal begin je de bad guy te begrijpen en de good guy kan ineens een hele foute kant van zichzelf laten zien. De kunst van deze kleurrijke artiest laat deze vage scheidslijn tussen goed en kwaad zien.'

3. Een 17-jarig (17!) popmuziek, -cultuur en mode fenomeen

'Billie Eilish is een fenomeen. Ze krijgt sowieso de prijs voor coolste haarkleur van het jaar (zie foto), maar dat is niet het enige wat haar opvallend maakt. Hoewel ze pas 17 jaar is, heeft ze eigenhandig een hele nieuwe draai gegeven aan popmuziek, -cultuur en mode. Eentje om nauw te volgen om te zien wat er leeft onder tieners, maar ook om heel veel van te leren als het gaat om marketing. Zo wordt haar merchandise line geplugged alsof het steeds een nieuwe “drop” van Supreme is met onverwachte samenwerkingen en een schaars aanbod. Veel meer dan alleen muzikant is Billie Eilish daarmee een “holistische ervaring”.

Als random pick of the day voor vandaag een live cover van “Bad” van Michael Jackson waarin je ziet dat de "Queen of color" niet alleen een popfenomeen is, maar ook echt een bijzonder talent.'

Billie Eilish
Billie Eilish

4. Dit zijn mensen die chocolade maken...

'Deze kleurrijke foto’s maakte ik vandaag bij de tentoonstelling BITTER Chocolate Stories in het Tropenmuseum. Het zijn mensen die chocolade maken. “The taste of Paradise” noemde Bounty dat ooit: chocolade gemaakt door kinderhanden onder erbarmelijke omstandigheden.

Het is niet mijn bedoeling om dit platform te misbruiken om reclame te maken voor mijn nieuwe werkgever. Maar de missie van Tony’s Chocolonely, om niet alleen zelf chocolade op een eerlijke manier te produceren maar de hele industrie daartoe op te roepen, is en blijft het delen waard, zolang dat nog niet het geval is.

Daarom vandaag als niet zo Random pick of the day een artikel uit de Washington Post, dat precies uitlegt hoe het zit. En ga vooral naar de tenstoonstelling.'

BITTER Chocolate Stories in het Tropenmuseum
BITTER Chocolate Stories in het Tropenmuseum

5. De schoonheid van wat we niet meer zien

'Is het je ooit opgevallen hoe bijzonder de kleuren van een gewone stadsduif zijn? Kunstenaar Adele Renault laat de schoonheid zien van wat we over het algemeen negeren of gewoon niet meer zien: de duiven en mensen op straat.

Vooral indrukwekkend zijn haar gigantische muurschilderingen - die ze helemaal uit het hoofd schildert - waardoor je er letterlijk niet meer om heen kan om even stil te staan bij de schoonheid van deze vogels.

Bekijk hier een kort filmpje over Adele.'

Werk van Adele Renault
Werk van Adele Renault

*) Sinds vorig jaar vraagt Nils Adriaans mensen uit het vak om een week lang curator te van zijn Random Pic(k) Of The Day For A Week: ‘Iedere dag plaats ik dan een door haar of hem gekozen visual, plus een korte toelichting op mijn Facebook-pagina.’ Sinds dit jaar bundelt hij de bijdragen van zijn curatoren op vrijdag op Adformatie.nl. #RPOTDFAW

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie