Premium

Regisseur Giancarlo Sanchez: 'Als een product de wereld in is, gaat de klant ermee aan de haal. En de klant heeft altijd gelijk'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal (groot) regietalent Giancarlo Sanchez.

Giancarlo Sanchez

Deze week is Giancarlo Sanchez, verbonden aan Czar Amsterdam, regisseur van onder andere Mocro Maffia en de Netflix-serie Ares en het brein achter Joardy Season, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag), die hier - gebundeld - te zien zijn.

Sanchez over zijn week: 'Of er een overkoepelende gedachte achter mijn keuzes zat? Hmm, niet echt. Het zijn gewoon geweldige kijktips. Ik had nog wel een week door kunnen gaan.'

Hier zijn 5 bijdragen:

Tip #1: Interview Gerard Thoolen vs René Mioch - 'Wat nou traag!'

'Mijn eerste tip is het neusje van de zalm als het gaat om Nederlandse televisie op YouTube. Ja echt. Het gaat om een interview van René Mioch in het programma Film & Video uit 1995. Regisseur Jos Stelling en acteur Gerard Thoolen zijn persrondes aan het doen voor de epische film “De Vliegende Hollander” en op een of andere manier loopt dat totaal uit de hand.
Behalve dat je kan speculeren over de toestand waarin Gerard Thoolen de vragen beantwoordt, uit zijn slof schiet en onwaarschijnlijke associaties en gedachtenkronkels afvuurt op Mioch, zijn het ook de ergernissen van Thoolen die mij opvallen. “Alles is te snel! Radio en tv moet je snel vergeten! Film is belangrijk!” Hij moest eens weten hoe snel het er nu aan toe gaat.'

Advertentie
advertisement

Tip #2: Profiel Paul Verhoeven uit 1997 - 'Paul Verhoeven is mijn idool'

'"He leaves everybody physically exhausted.” Mijn tweede tip van de week is een filmpje over mijn idool, Paul Verhoeven. Nederlands bekendste regisseur (“niewaar?”). Je kent ‘m wel. Er is veel over hem te vinden, zat in Zomergasten, heeft een boek over Jezus geschreven en 'n paar jaar geleden met Fransozen nog de film "Elle" met Isabelle Hupert gemaakt.

In Amerika staat hij vooral bekend om zijn satirische science fiction films. Heel gewelddadig. Niet iedereens cup of tea. Maar ik vind het zalig. Tijdens een YouTube-manie stuitte ik op het volgende filmpje. Een reportage waarin Amerikanen beschrijven hoe het was om met Paul Verhoeven te werken. Volgens mij waren die acteurs doodsbang. Ik ben door dit filmpje nog meer van hem gaan houden.'

Tip #3: Dansen in de regen - 'Dit is zo mooi, een pareltje. Ik kijk al 11 jaar zo nu en dan naar dit YouTube-linkje'

'De derde tip is een pareltje. Een YouTube-linkje waar ik al 11 jaar zo nu en dan naar kijk. "TURF FEINZ RIP RichD Dancing in the Rain Oakland Street" staat eronder. Ik weet niet precies wie deze jongens zijn, maar in de beschrijving staat "for Dreal, stay up my brother". Dat je iemand verliest en dan als eerbetoon een dans kan opdragen aan je maatje, dat op het web gooit en dat ik aan de andere kant van de wereld mijn ogen er niet af kan houden; dat is toch mooi? Ik wou dat ik ook zo kon dansen. Maar in plaats van dans-skills perfectioneren, ging ik op judo als kind. En wat hebben we daar nu aan? Helemaal niks.

'

Tip #4: Marketeers vs de jeugd
- Het aanvankelijke ongemak van de marketingafdeling van de iconische boots

'De vierde tip is een informatief stukje, wat misschien iets meer aansluit bij de focus van Adformatie: de opkomst van de Timberlands boots. Oorspronkelijk bedoeld als praktische winterlaarzen, maar in de jaren '90 opgeëist als modetrend en inmiddels is de laars iconisch.

Wat zo interessant is aan de opkomst van de boots is hoe het omarmd werd door rappers en zangers en het aanvankelijke ongemak dat de marketingafdeling daarmee leek te hebben. Het biedt een belangrijk inzicht: als een product eenmaal de wereld in is, gaat de klant ermee aan de haal. En de klant, die heeft altijd gelijk.'

Tip #5" VrijMiBo Anthem - 'Iedereen maakt oogcontact en lacht van oor tot oor'

'Ik zou graag willen voorstellen om het onderstaande liedje te bombarderen tot officieel "VrijMiBo Anthem". Er is iets aan de instrumentale intro en zang dat op een of andere manier heel troostend werkt, precies wat je wil horen als je een wedstrijd hebt verloren of als de lichten aangaan in de club.

Mijn stiekeme droom is om ooit een awards show te regisseren (van de ADCN of zo), om bij de slotwoorden van de presentator, deze intro in te zetten. Als de beat inkomt begint iedereen simultaan te klappen. Iedereen maakt oogcontact en lacht van oor tot oor. Vervolgens komen er van weerszijden van de zaal getrainde labradors tevoorschijn met mandjes in hun mond, waaruit je borrelhapjes kan graaien. Op beeldschermen zien we beelden van dolfijnen en orka’s. Iedereen krijgt flessen drank en sigaretten. De stoelen schuiven automatisch weg en er ontstaat een dansvloer die na 12 uur overgaat in een grimmige rave. Polderglamour ten top.'

Komende week is Geerte Udo, CEO van amsterdam&partners, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie