Aantal personeelsadvertenties Q1: -37 pct

Het aantal personeelsadvertenties is in het eerste kwartaal van 2010 ten opzichte van dezelfde periode in 2009 gedaald met 36,6 pct tot ruim 143.000.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze daling is gelijk aan het eerste kwartaal van 2009. Waar de daling van het aantal personeelsadvertenties in het eerste kwartaal van 2009 per maand nog toenam, laten de eerste drie maanden van 2010 een afname van de daling zien. Dit blijkt uit cijfers van Nielsen.
Nielsen registreert de personeelsadvertenties in meer dan duizend media waaronder de landelijke en regionale dagbladen, vak- en managementbladen en de belangrijkste vacaturesites. Van de in totaal 143.000 geregistreerde personeelsadvertenties, werden er in de periode januari – maart 2010 bijna 130.000 geplaatst op Internet (een daling van 36,3 pct), ruim 8.000 personeelsadvertenties werden geplaatst in Dagbladen (een daling van 32,5 pct) en ruim 4.000 in Vak- en Managementbladen (-43,5 pct).
Verder werden er bijna 900 personeelsadvertenties in Overige mediumtypen geplaatst, een daling van 60,6 pct. In januari nam het aantal personeelsadvertenties af met 45,4 pct tot bijna 44.600 advertenties, februari noteerde een daling van 34,8 pct (46.000 personeelsadvertenties) en in maart zijn er 52.500 personeelsadvertenties geregistreerd, een daling van 28,3 pct. Hiermee lijkt de daling van het aantal personeelsadvertenties zich verder te stabiliseren.

Vak- en Managementbladen

Waar de daling van alle individuele maanden in het eerste kwartaal van 2009 nog toenam, neemt deze nu per maand steeds meer af. In alle individuele maanden was de daling in het eerste kwartaal het grootst in Vak- en Managementbladen. Dagbladen (-28,4) zat in maart rond het marktgemiddelde en Internet zat hier onder (-27 pct). Van de 143.000 geregistreerde personeelsadvertenties, werd 90,8 pct op Internet geplaatst. In het eerste kwartaal van 2009 was dit aandeel nog 90,4 pct. Dagbladen winnen marktaandeel en komen in het eerste kwartaal uit op 5,8 pct, in 2009 was dit 5,4 pct. Vak- en Managementbladen hebben marktaandeel in moeten leveren en komt uit op 2,8 pct en Overige mediumtypen op 0,6 pct.
Naast het aantal personeelsadvertenties dat geplaatst wordt, registreert Nielsen ook het aantal vacatures waarvoor geadverteerd wordt. In het eerste kwartaal van 2010 zijn er bijna 157.000 vacatures geregistreerd. Hiervan werd 82,8 pct op jobsites geplaatst (130.000 vacatures), 12 pct in Dagbladen (19.000 vacatures) en 4,8 pct in Vak- en Managementbladen (7.500 vacatures). Verder werden er nog 600 vacatures in Overige mediumtypen geplaatst (0,4 pct).

Communicatie, Marketing en PR

Uit cijfers van het CBS blijkt dat de seizoensgecorrigeerde werkloosheid in de periode januari t/m maart uitkwam op 5,8 pct (447.000 personen), een stijging van 1,7 procentpunt ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van de vorige driemaandsperiode is de werkloosheid 0,1 procentpunt gestegen. Over een langere periode bekeken, lijkt het tempo van de daling af te nemen.
In het eerste kwartaal is er een groei genoteerd voor twee beroepsgroepen: Communicatie, Marketing en PR (1,3 pct) en Installatie, Reparatie en Onderhoud (1,7 pct). In totaal is van 15 van de 26 beroepsgroepen de daling afgenomen ten opzichte van het vierde kwartaal in 2009.
Binnen de top 5 beroepsgroepen is de daling verder teruggelopen voor Administratie en Klantenservice (-37,8 pct), Informatie- en Communicatietechnologie (-37,4 pct) en Verkoop en Handel (-19 pct). De daling lijkt zich binnen dit cluster alleen nog niet te stabiliseren voor Beleid en Bestuur (-40,3 pct) en Gezondheidszorg en Welzijn (-30,9 pct). Ook is de daling voor de beroepsgroep Verzekeringen en Financiën weer verder opgelopen en is in het eerste kwartaal uitgekomen op -70 pct ten opzichte van het eerste kwartaal in 2009.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie