Premium

Belgisch reclamefestival laat robot creatief werk beoordelen

AI-jury maakt gebruik van deep learning en machine learning.

De inzet van een artificial intelligence-robot vindt plaats ter gelegenheid van de tiende verjaardag van de MIXX Awards, een reclamefestival dat in België wordt georganiseerd voor digitale marketing. Met deze primeur willen de organisatoren de recent opgerichte Belgian Association of Marketing, kortweg BAM, op de kaart wil zetten.

Kritiek
De organisatie bedacht met DDB Brussels een compleet nieuwe vorm van award jureren. Voortaan zal er naast een menselijke jury ook een robot worden ingezet om hun inzendingen te analyseren. 

'Het laatste jaar kregen we als award sector toch wat kritiek te slikken', vertelt Patrick Steinfort, van BAM:  'Er werd gezegd dat het er niet altijd efficiënt aan toe zou gaan tijdens zo’n jurering. Juryleden die te vermoeid zijn, beïnvloed worden door externe factoren of gewoon niet genoeg ervaring hebben. Zaken die moeilijk te controleren zijn. Tenzij je gebruikt maakt van een neutraal, onvermoeibaar of ultraslim systeem, zoals een robot .” 

Voor de AI-award werken BAM en DDB samen met  Faction XYZ, een bedrijf dat is gespecialiseerd in deep learning en machine learning.

Historische data
Om de AI-jury genaamd Pearl van voldoende vergelijkingsmateriaal te voorzien, werd deze gevoed met historische data van tien jaar Mixx awards. Elke case kreeg een score, afhankelijk van de - al dan niet - gewonnen prijs. Tevens werd de inhoud geanalyseerd op drie criteria (tekst, muziek en beeld) en werden aspecten gekwantificeerd zoals sfeer, muziekkeuze, visuele elementen, teksten, dialogen, alsmede gerapporteerde resultaten en originaliteit.

Uiteindelijk leverde dit een model op met 41 variabelen dat door het AI-systeem wordt gebruikt om nieuwe campagnes te beoordelen. Uit testen blijkt volgens XYZ een accuraatheid van 76%. 'Pearl leerde zichzelf dus om te denken als een jurylid, en kan met hoge nauwkeurigheid voorspellen hoe goed een case het gaat doen op een award show.'

Bureaus die willen kans maken op de eerste AI-award kunnen nog inschrijven. De winnaar wordt op 19 oktober bekend gemaakt tijdens een gala.


Wie is Pearl? 
Naam: Pearl. Genoemd naar Radia Perlman, de vrouwelijke pionier van het internet.
Geboorteplaats: The Cloud
Functie: De eerste Artificial Intelligence Advertising Juryvoorzitter
Eigenaars: Belgian Association of Marketing
Bedenker: DDB Brussels
Bouwer: Faction XYZ
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie