big data min(e)d

Voor George Orwell was het nog ‘big brother’ die als schrikbeeld van het allesoverheersende en totalitaire regime de wereldorde zou gaan bepalen. Tijden veranderen. De ‘big brothers’ van onze wereld bijten één voor een in het stof. Het stof van het vallende ijzeren gordijn, het stof van de vallende muur en actueel: het stof van de Noord-Afrikaanse steppen en woestijnen. Big data voorspellen dat nu ook realtime.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

ontsluiten

De ‘big brother’ die kennis en informatie kan controleren en daardoor kan (be)heersen verdwijnt. Beschikbaarheid van kennis en informatie mobiliseert en democratiseert. Google en Facebook zijn de nieuwe pijlers met ongekende impact. Marc Zuckerberg en Julian Assange zijn een paar van de namen die in de geschiedenisboeken van straks een prominente plaats krijgen. Niet omdat zij over ongekende leiderschapskwaliteiten beschikken of zich kunnen meten met grote inspirators zoals Mahatma Gandhi en Nelson Mandela. Wel omdat zij een sleutelpositie hadden (hebben) in de ontsluiting van informatie.

Google, Facebook en Twitter zijn de nieuwe informatiedragers. Trends, meningsvorming en idee-ontwikkeling beginnen steeds vaker daar. Met Google kan je letterlijk alles vinden en Facebook is het belangrijkste virtuele sociale kader van onze tijd. Een community van wereldformaat: als je de deelnemers als bevolking beschouwt, zou het na China en India het grootste land ter wereld zijn. Twitter laat zien wat mensen bezig houdt en waarover gesproken wordt. Google laat zien waarnaar gezocht wordt, waarover wij meer willen weten. Google Insight for Search vertaalt dat naar trends. Twitter en Facebook zijn de fora waarop meningen worden uitgewisseld en sentimenten zichtbaar worden. Communicatiemiddelen die de plaatsen en onderwerpen aanwijzen waar het (om) te doen is.

kennis is kracht

De virtuele ruimte is van iedereen. Informatie en kennis zijn vrij en grenzeloos verkrijgbaar. Oncontroleerbaar uitwisselbaar en daardoor gedemocratiseerd. Consumenten, werknemers en burgers kunnen in steeds meer gevallen beschikken over dezelfde informatie – of zelfs betere – als de traditioneel sterkere, grotere producent, werkgever of overheid. Productiemiddelen, kapitaal en handhavingsmacht legitimeren niet meer alleen.

Transparantie, authenticiteit, open communicatie en interactie op basis van gelijkwaardigheid zijn de scheerlijnen die de tentstokken van de verbindingskoepels overeind houden. Scherpe lijnen voor wie zich er onvoldoende rekenschap van geeft. Die snijdt zich in de vingers. Breekbare lijnen ook die wel een stootje maar geen storm kunnen weerstaan. Kennis en sentiment kunnen zich uit het schijnbare niets ontwikkelen tot een categorie 5 – orkaan. Butterfly-effect en informatiemacht zijn het potentieel van iedereen.

ongebonden verbonden

Hoe oriënteer je je te midden van alleen maar zand, en het nu hier dan daar opwaaiend stof, dat je zicht soms sterk belemmert. In die overvloed-omgeving waarin er van één ding allesoverheersend veel meer aanwezig is dan van al het andere: van kennis en informatie. Wat duidt en geeft de richting aan, wijst de oases aan en behoedt je voor de gang naar fata morgana´s? Dat is het sociale netwerk. Het oude vertrouwde natuurlijk van familie en vrienden, de contacten die je hebt via je werk, verenigingen en de kerk, hoewel dat allemaal steeds minder wordt. En het zelfverkozen virtuele, het groeiende netwerk van je ‘peers’.

Meer dan ooit is het online sociale netwerk nu bron, filter en houvast. Voice-over, gids en routeplanner, je loods in de woestijn. Het netwerk waarin je je ongebonden verbonden weet met anderen die net als jij geïnteresseerd zijn in het uitwisselen van meningen en ideeën over datgene wat jou op dat moment bezig houdt.

golvende staat

‘Het volk wil…’ zindert het vanaf het begin van 2011 door de Arabische landen en veroorzaakt een kettingreactie onder hen die zich in hun sentiment verbonden weten. Onstuitbaar voor gesloten machthebbers als Hosni en Muammar, van wie we de voornamen weten vanaf het moment dat hun dagen als leider geteld zijn.

De mobilisatiekracht van sociale netwerken is snel en efficiënt. Na de aardbeving in Christchurch (Nieuw Zeeland) staan binnen twee dagen klaar om te helpen waarmee ze kunnen.

Gedeeld sentiment leidt sneller en directer tot actie dan ooit. Sentiment dat gedeeld, herkend en versterkt wordt via social media. Het geluid versterkt zichzelf in zijn verplaatsing en daar is niets virtueels aan. Voelbaar en met effect als het basgeluid uit een concertspeakertoren. Vibratie opbouwend met de impact nu eens van een vuist die knock-out slaat en dan weer in een andere setting die van een verbroederende en helpende hand.

powershift

Als informatie, communicatie en sentiment politieke aardverschuivingen kunnen veroorzaken die de verhoudingen tussen overheid en burger radicaal veranderen, dan is dat niet anders als het de relatie tussen aanbieders en consumenten betreft. De communicatiekracht van de klant is de driver onder de revolutionaire verandering die plaats gevonden heeft.

De powershift is voldongen feit. Politiek, ideëel en commercieel. Ook beïnvloedende massacommunicatie is gedemocratiseerd. Propaganda, voorlichting en reclame zijn van ons allemaal. Als initiatief en als correctief. Met flauwekul, spiegeltjes & kraaltjes, gemarchandeer en vals spelen komt niemand meer weg. En dat is goed nieuws voor wie staat voor kwaliteit, aandacht, ecologisch bewustzijn, fair trade en service.

big data is mining us

Meer dan ooit is ook het totaal van alle daar gedeelde opinies en ideeën beschikbaar voor analyse en duiding. En daarmee op zichzelf weer van onschatbare waarde als basis voor overzicht en inzicht in sentiment en trend.

Inzichten vanuit de optelsom van virtuele bewegingen leggen de basis voor nieuwe interactie tussen aanbieders en consumenten. Consumenten vertellen niet alleen veel met elkaar maar ook veel over zichzelf en elkaar.

Online communicatie heeft voorspellende waarde. Analyse van de frequentie en sentimenten in twitterberichten over films heeft uitgewezen dat aan de hand van die berichten kan worden voorspeld welke film succesvol zal worden.

“In this article, we have shown how social media can be utilized to forecast future outcomes. Specifically, using the rate of chatter from almost 3 million tweets from the popular site Twitter, we constructed a linear regression model for predicting box-office revenues of movies in advance of their release. We then showed that the results outperformed in accuracy those of the Hollywood Stock Exchange and that there is a strong correlation between the amount of attention a given topic has (in this case a forthcoming movie) and its ranking in the future. We also analyzed the sentiments present in tweets and demonstrated their efficacy at improving predictions after a movie has released. (…)

At a deeper level, this work shows how social media expresses a collective wisdom which, when properly tapped, can yield an extremely powerful and accurate indicator of future outcomes.”[1]

Met de toename van online communicatie en deelname in netwerken strooien we als klein duimpje kwistig met broodkruimels en kiezelsteentjes die vertellen wie we zijn, wat we doen, waar we zijn en wanneer, wie we kennen, wat we willen, wat we leuk vinden, wat we zoeken en wat we willen. De sporen die we zo trekken zijn steeds beter analyseerbaar en daarmee basis voor inzicht in patronen en verbanden. Nieuwe informatie en kennis daardoor weer.

With new matching technology that’s now available, the process is faster and more comprehensive. For example, matching technology uses artificial intelligence to figure out whether a given “John Smith” in a company’s customer database is the same individual as a particular John Smith on Facebook. The algorithms that accomplish this are extremely sophisticated, and they work. In fact, matching technology has been successfully used by law enforcement agencies to locate criminals.

If a company has one or two key pieces of information about its customers — e-mail address is often the most important — that company can accurately identify them on a social site and extract a substantial amount of data, including both profile data and transactional data that can reveal relationships important for marketing purposes.”[2]

hoe overleef je de informatie-overvloed als marketeer en ondernemer?

Online activiteit, de verbindingen en relaties en het heersende sentiment vertellen je samen wat het klimaat en de omstandigheden zijn.

* Identificeer je klanten (groep) aan de hand van hun online-performance.
* Leer je klant kennen aan de hand van zijn bewegingen en relaties
* Focus op de netwerkkracht van jouw doelgroep(en)
* Ontsluit de data die je inzicht geven in die netwerken, de trends en sentimenten
* Weet wat belangen in jouw doelgroep zijn en waarin zich dat uit
* Geef en help om het netwerk in waarde en kracht te laten groeien
* Respecteer en ‘cherish’, voed en ondersteun, authentiek en open
* ‘Ride the wave’ van het sentiment dat aansluit bij wat jij te bieden hebt

Een goede surfplank, dat is wat je nodig hebt. Je ogen, je oren en je evenwicht. Contact en balans. Nou ja, en een wetsuit want je stapt natuurlijk wel eens mis.

_________________________________________________________________
[1] (Sitaram Asur en Bernardo A. Huberman)
[2] (Chris Boorman, mashable.com, 25 februari 2011)

(nog) meer over dit onderwerp: (Sander Duivestein, Jaap Bloem, Sogeti / Frankwatching, februari 2011, pdf)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie