Budweiser verandert zijn naam in ‘America’ en dat is een heldere keuze

God Bless the United States of Budweiser.

Het bekende biermerk Budweiser verandert zijn naam deze zomer tijdelijk in America. Het design  blijft daarbij, uiteraard, onveranderd. Om deze patriottistische actie te volmaken zullen daarnaast de bekende claims Home of the Brave en Land of the Free  op de flessen en blikjes prijken.

Levenscyclus

Je kunt stellen dat met de naam ook het merk verandert. Gedurende een levenscyclus van een merk kunnen de vele aspecten worden aangepast: design evolueert en groeit mee met de tijdgeest, proposities worden toegevoegd of verdwijnen en zelfs de merkwaarden kunnen zich nog ontwikkelen, maar als de naam verandert, wordt er toch echt over een ander merk gepraat.

Bij een daadwerkelijke naamswijziging zullen alle merkwaarden zorgvuldig op de nieuwe naam moeten worden overgedragen. In dit geval wordt de naam niet veranderd, die blijft gewoon bestaan en het merk wordt alleen maar sterker, dat is in ieder geval de bedoeling.

Het iconische design is zo bekend dat het ook zonder de merknaam direct wordt herkend.

Dat is overigens wel de voorwaarde: Coca-Cola heeft zo met veel succes de blikjes gesierd met de internationale schrijfwijzen van het merk of persoonsnamen en het bleef onveranderd herkenbaar. Apple, Nike of Google zouden dit wellicht ook kunnen, tijdelijk.

Campagnemedium

Kortom, Budweiser gebruikt de verpakking als campagnemedium. Door de naam en kernwaarden van het land te lenen en centraal te stellen, verbindt het biermerk zich met de chauvinistische doelgroep. Een heldere keuze, primair gericht op de dominerende thuismarkt, maar het zal daarbuiten ook zijn effect niet missen.

Zou dit ook in Nederland werken? Heineken kan tijdens de Olympische Spelen de naam wellicht prima in &;Holland&; veranderen. Als dit zou passen bij de beoogde positionering uiteraard, want je doet wel een sterke uitspraak. Voor andere merken wordt het al een stuk lastiger: voor Grolsch is bijvoorbeeld alleen &;Twente&; een alternatief.

Donald Drumpf

Budweiser spreekt niet, maar schreeuwt. Zelfs geheelonthouder Donald Drumpf zal deze zomer waarschijnlijk graag met een America-biertje in de hand  worden gezien. God Bless the United States of Budweiser.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie