Eindhoven is zo gek nog niet

Het waren drukke weken. Nog geen twee jaar nadat ik naar de Randstad verhuisde, ben ik onlangs weer teruggekeerd naar mijn roots: de omgeving van Eindhoven. Of in het buitenland: Ainthofen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hoewel deze verhuizing eigenlijk gewoon een gevoelsbeslissing is, blijk ik volgens een vooruitziende blik te hebben. Mijn nieuwe stulpje staat immers midden in het nieuwe Silicon Valley. Zuid-Oost Brabant als motor van de vaderlandse economie. Booming Eindhoven: Hoe de stad zichzelf opnieuw uitvindt.

De weg die Eindhoven enkele jaren geleden is ingeslagen werpt haar vruchten af. Sinds enkele jaren positioneert de regio zich als '', mede waardoor zij nu als enige Nederlandse regio de haalt. Innovatie is wat klok slaat.

Zes van de tien chips in telefoons, auto's en notebooks zijn gemaakt met machines van ASML. Philips is weer echt vernieuwend. De regio Eindhoven is goed voor twintig procent van alle niet door de overheid gefinancierde Nederlandse onderzoeksinspanningen. De octrooi-dichtheid -het aantal toegekende octrooien afgezet tegen de omvang van de beroepsbevolking- is de hoogste van Europa. Verschillende bedrijven werken met in totaal 5.000 mensen samen aan "open innovatie" op de .

Maar wat is nu de basis van het succes? Mijns inziens is het allemaal terug te voeren op visie en een gemeenschappelijk doel. Zoals Den Haag heeft gekozen voor een positie als juridische hoofdstad van de wereld, heeft Eindhoven voor zichzelf een rol als één van de technologische hoofdsteden van de wereld gecreëerd.

En dat principe is heel simpel. Er waren al een paar high-tech bedrijven in de regio gevestigd, maar doordat de afgelopen jaren alle beslissingen in de regio werden genomen met dezelfde visie (het stimuleren van de kennisintensieve economie), trekt dat automatisch ook weer nieuwe bedrijven aan. Succesvolle bedrijven in de regio werken vervolgens zelf ook als een magneet. Eigenlijk dezelfde reden als waarom veel meubelzaken zich graag zo dicht mogelijk bij Ikea willen vestigen, in plaats van er ver uit de buurt te blijven.

Ik heb een kubus op mijn bureau staan met quotes. "It's not hard to make decisions when you know what your values are" is er één van Roy Disney. Een set gemeenschappelijke waarden, visie en doel kunnen je heel ver brengen. En zo bevind ik me dus sinds kort weer in de 'emerging market' van Nederland.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie