Focus op het product slaat aan. Fashion Friday #17

G-Star RAW & Lacoste gaan weer back2basic, Neiman Marcus gaat op chique, WE Fashion vertelt ‘behind the scenes’ haar verhaal.

In ons wekelijkse Social War-onderzoek meten en analyseren wij het online engagement van meer dan 70 modemerken. De online winnaars van de afgelopen week zijn:

  • G-Star RAW & Lacoste gaan weer ‘back2basic’
  • Neiman Marcus gaat op chique
  • WE Fashion vertelt ‘behind the scenes’ haar verhaal



G-Star RAW & Lacoste gaan weer ‘back2basic’

De afgelopen jaren zetten de Fransen van Lacoste en het Nederlandse G-Star RAW succesvol de nieuwste online trends in om het engagement te verhogen. Of het nu het keuzemechanisme of Snapchat is, beide merken zijn ware pioniers als het gaat om online engagement met hun achterban. Deze week gaan beide merken weer helemaal terug naar af. ‘Back2basic’ postings waarin enkel het product centraal staat zijn de laatste weken hot en online zéér succesvol.

De Nederlanders van G-Star RAW ontdoen hun posting ook deze week weer van alle toeters en bellen en laten hiermee het product voor zichzelf spreken. Door middel van een visueel mooi opgezette posting zet G-Star RAW in de eerste écht zomerse dagen van het jaar hun nieuwste zonnebrillen in het zonnetje. In 2015 schreven we al eens  over Nederlandse modemerken die succesvol inspringen op het eerste zomerzonnetje. Dit zijn namelijk dagen die je zeer goed kunt gebruiken om het online engagement met je achterban te verhogen. Het is dan ook de combinatie van de juiste timing en de meest populaire online tool die G-Star RAW deze week de hoogste engagement stijging van meer dan 340 procent oplevert.

Lacoste

Het Franse sportmerk dat in 2015 inzette op beroemdheden, events en gaat net als G-Star RAW in 2016 succesvol terug naar de basis. Geen tennistoppers of Roland Garros, maar enkel de schoen en een vraag aan haar achterban. Wat Lacoste deze week slim én succesvol doet is de combinatie van het keuzemechanisme en de ‘back2basic’ posting.

Lacoste vraagt haar achterban aan te geven welke kleur schoen zij het mooiste vinden. Waar G-Star RAW de product posting combineert met de juiste timing, voegt Lacoste een keuzemechanisme toe. En van het keuzemechanisme weten we inmiddels dat het bijna een garantie is voor een stevige engagement stijging. Wil je meer weten over het succes van het keuzemechanisme? Lees dan l dat we hier eerder over schreven. Net als bij de Nederlanders scoren de Fransen een fikse engagement stijging van meer dan 145 procent.


Neiman Marcus gaat op chique

De Amerikaanse luxe-specialist Neiman Marcus maakt ook deze week geen geheim van hun high-end assortiment én doelgroep. Net als de voorgaandezetten de Amerikanen in op een poepchique product om hun engagement te verhogen. Never change a winning team!

Waar Neiman Marcus een aantal weken geleden succesvol een luxe zalfje voor de vrouwelijke huid promootte, daar zetten zij nu een peperdure luchtverfrisser in de online etalage. De zoete emo-campagne slaat wedermaal ontzettend goed aan. De Amerikanen kiezen er ook deze keer voor om hun high-end en zeer luxe imago niet te verloochenen. Het luchtverfrissertje voor in huis kost ‘slechts’ een schamele $130,-. Daar kun je een gemiddeld huishouden ruim 2,5 jaar lang met Ambi Pur fris en fruitig van houden.


Neiman Marcus weet dat de emo-campagnes vol chique producten ontzettend goed aanslaan bij hun achterban.
En ook deze week zorgt dit voor een engagement stijging van meer dan 125 procent.

WE Fashion vertelt ‘behind the scenes’ haar verhaal

Zelf zijn wij groot fan van storytelling als engagement verhogende tool. Het is namelijk geen ‘simpele’ truc, maar eerder a way of life. Vorig jaar schreven we al vol bewondering over merken als en die hun merken zorgvuldig lieten groeien door middel van storytelling. Deze week zet WE Fashion de eerste stap in het bouwen van een duidelijk verhaal rond haar merk. Het Nederlandse modemerk bouwt stevig én succesvol aan hun aanwezigheid op social media.

Er is niet een geijkte manier voor het creëren van de juiste storytelling, maar er zijn wel verschillende mogelijkheden. Zo kun je er namelijk voor kiezen om je eigen look & feel en merkambassadeurs te creëren. De invloed van jouw merk op het leven van je volgers te laten zien. Of je verhaal en geloofwaardigheid te laten stijgen door je fans jouw verhaal te laten vertellen. Maar WE Fashion kiest voor een andere mogelijkheid, a little look behind the scenes.

Deze week geeft WE Fashion met een succesvolle behind the scenes posting een kijkje achter de schermen tijdens hun summer shoot in Zuid-Afrika. Hiermee kan hun achterban eindelijk zien wat er achter de schermen allemaal gebeurt. En zijn we hier niet allemaal stiekem een beetje nieuwsgierig naar? De stijging in het engagement lijkt dit te bevestigen want deze week stijgt het met meer dan 175%.

Wil je meer weten over Social War?
Neem dan contact met ons op via 020 – 693 3131 of richard@iizt.com.
Meer informatie kun je ook vinden op

REMARK: Social War meet de kracht van social media engagement bij meer dan 70 fashion merken. Het meet het actuele aantal fans op Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en YouTube. Daarbij monitoren wij het engagement die merken met hun achterban hebben. Dit betekent dat de kracht, impact en kwaliteit van de verschillende merken gemeten kan worden en de impact hiervan tussen grote en kleinere merken vergeleken kan worden. Het is goed om te weten dat kleinere merken soms beter presteren dan gigantische mainstream merken.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie