In de vestigingen waar ik kom, merk ik nog niets van de veranderingen. Kan best. Want veranderingen in een winkel gaan niet van de ene op de andere dag. Tijdens de verbouwing moet de verkoop wel doorgaan.
Online zou het wel anders en beter moeten zijn. En daar valt Hema door de mand.
Dit is de e-mail van Hema. Dat wil zeggen de bovenste helft.
Regel 1 bij respons-marketing: direct met je boodschap binnen komen.
En bij e-mail marketing, zijn de clicks in de eerste vouw bepalend voor het succes.
Dit is de eerste vouw van de Hema nieuwsbrief:
Laten we eens kijken waar mensen naar kijken in de eerste 20 seconden. Dat kan objectief met een eyetrack van alleen de vouw.
Geheel volgens het boekje gaat het van het (baby)gezicht weer terug naar de kop en vervolgens naar de dingen.
Klik je op de "dingen" dan kom je op die dingen. Prima dus.
Dan de kop. Daar gaat het mis.
Op het eerste gezicht niets mis mee. Alles wordt bekeken, maar......
Wat gebeurt er als je op de onderdelen van de kop klikt?
- Hema => klik resultaat
- Ook in de winkels => klik resultaat
- Hemarkt => klik resultaat
Waar je ook klikt, je komt altijd uit op
Hema stuurt z'n responderende fans op drie manieren het bos in:
1. Niet naar wat aangegeven is
2. Niet naar de winkels, maar naar het online magazijn
3. Niet naar de Hema, maar naar de Hemarkt
De kop van een e-mail is bepalend voor het succes van een actie. Elke keer weer.
Dit zijn de zeven bewezen succesfactoren:
1. Opvallen (dus niet elke keer hetzelfde)
2. Direct voordeel duidelijk maken
3. Minimaal 1 gezicht (mensen kijken altijd naar mensen!)
4. Elke klik een kans laten zijn
5. Meer plaatjes dan praatjes
6. Verleiden, verleiden en nog eens verleiden
7. Geen nietszeggende creatieve vondsten zoals "Hemarkt"
En natuurlijk een slimme regel bij "onderwerp".
Dit is de onderwerpregel van de Hema:
Hemarkt kortingen tot 70% | 1+1 gratis op dames T-shirts | biologische wijn 2e halve prijs
Wat doet de lezer? Die blijft hangen bij het eerste woord "Hemarkt". En de rest wordt niet meer gelezen. Een creatieve vondst die dodelijk is. Dat is één van de grootste valkuilen in respons-marketing: verliefd worden op je vondst. Kost gegarandeerd respons!
Responsmarketing is oog voor detail. Wie dat niet heeft, moet een ander vak kiezen. Bijvoorbeeld gaan werken bij "rkt". Daar weten ze met klikken spullen te verkopen. Maar die hebben dan ook geen winkels waar mensen in moeten komen.
Hoog tijd dat de Hema eens echte keuzes maakt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!