Het geheim van marketing succes én mislukking [leesduur: 3 min.]

Waarom falen sommige mensen en zijn anderen succcesvol? Waarom scoren sommige marketeers geweldig en blijven anderen hangen in de middenmoot? Hoe kan het dat Jobs en Ford wel succesvol waren en anderen niet?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Succes start met
Elke marketeer faalt weleens. Dat doen we namelijk allemaal. Jij, ik, je buurman en collega’s. Ja, zelfs Messi. En niemand vindt dat leuk. Maar waar het hem juist in zit, is volgens de manier waarop mensen reageren op falen:

“Succesvolle mensen reageren anders op falen dan anderen. De laatste groep faalt als het ware achterwaarts. Hun falen weerhoudt hen ervan het opnieuw te proberen. Ze falen niet alleen doordat ze iets niet waarmaken maar vooral doordat ze door hun falen bij de pakken neer gaan zitten en zeggen: Dat doe ik nooit meer”.

De veilige marketing deken
Na het falen kruipen ze terug in hun schulp. Draperen, als het ware, de veilige marketing deken om hen heen dat hen dient te bescherming tegen nieuwe mislukking. Ze bewandelen vervolgens de gebaande paden met als resultaat: middelmaat. Terwijl marketing juist gaat om . Idee, doen, evalueren, verbeteren en door!

Faling forward
Succesvolle marketeers falen ook. Het verschil is echter: Zij falen vóórwaarts. Ze falen wel. Want dat doet iedereen. Maar juist zij realiseren zich dat ze geleerd hebben. Hoe ze het juist beter kunnen doen. Anders gezegd, en ik citeer Maxwell:

“Soms win ik, en soms leer ik! Falen betekent niet: ik ben een mislukkeling, maar: het is nog niet gelukt. Het betekent niet dat ik niets heb bereikt, wel dat ik iets heb geleerd. Het betekent niet dat ik 't niet kan, maar dat ik het anders moet doen. Het betekent niet: ik ben minderwaardig, maar: Ik ben niet volmaakt. Niet: ik heb m'n leven vergooid, maar: Ik kan opnieuw beginnen. Het betekent niet: je haalt het nooit, maar: Heb meer geduld”.

Succesvol falen
Vooral nu. In deze hyper mediamaatschappij is juist vertrouwen, geloof en geduld van groot belang. Ook al ga je een keer op je bek. Kortom: leer om vóórwaarts te falen. Leer dus om succesvol te falen. Want zij die dat kunnen, die er de lef voor hebben, maken het verschil. De voorbeelden van succesvolle 'falers' zijn er genoeg. Zoals Henry Ford. Hij ging 5 keer failliet. Uiteindelijk lukte het hem een auto te bouwen maar vergat de achteruit versnelling. Hoe bedoel je ! Maar hij ging door. Faalde vóórwaarts. Zo ook Steve Jobs! Werd ontslagen, maar kwam vervolgens op weergaloze wijze ‘back in business’ En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Het geheim van het marketing succes én mislukking is verankerd in hoe je reageert op je eigen falen. Dus als je faalt doe het dan goed. Faal vóórwaarts. Succesvol falen dus!

Bron foto Messi: heraldsun.com.au [AFP]

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie