IT wanprestaties

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Bedrijven die producten met aantoonbare fouten afleveren worden door de markt op enig moment afgestraft. Autofabrikanten kunnen nog zoveel voertuigen naar de garage terugroepen en gratis repareren, het betreffende model heeft voor de consument afgedaan. Koelkasten, boormachines, fietsen: ze zijn alle onderhevig aan de kritische blik van de potentiële koper. En als er ooit iets is verkocht met mankementen, dan komen kopers daar snel achter. Dat was ook al zo vóór het bestaan van internet met consumentenforums en koopwijzersites.

Boek: IT-Leaks
Eigenlijk is het alleen in de IT-industrie mogelijk om business te generen op basis van eerder geleverde wanprestaties. De sector is sterk in het veroorzaken van problemen, waarvoor vervolgens een verkoopbare oplossing wordt bedacht. Wie dit niet gelooft, moet maar het boek IT-Leaks (uitgeverij Pearson) lezen. Dré de Man is de auteur. Hij is voormalig IT-journalist en schreef eerder boeken over digitale fotografie. Als hoofdredacteur van enkele IT-vakbladen kon De Man zich niet al te kritisch uitlaten over de aanbieders in de branche. Dat zou de commerciële belangen van de uitgeverij maar schaden! Als freelance auteur heeft hij daar nu geen last meer van. Vrijuit vertelt hij hoe het zover heeft kunnen komen, dat onze samenleving is opgezameld met rammelende IT-oplossingen en fikse bedreigingen door cybercriminelen. Met hen worden we bijna dagelijks geconfronteerd. Op het IT-vlak lijkt de overheid de weg volledig kwijt. Insiders vertellen dat IT-projecten per definitie moeilijk van de grond komen of volledig de mist ingaan.

Patenten
In IT-Leaks komen vrijwel alle grote IT-spelers aan bod. Met uitzondering van Apple maakten zij volgens de auteur grote fouten. Feilen die al parten speelden of nog gáán spelen. Bij de beschrijving van de IBM-lotgevallen rondom de introductie van de baanbrekende Personal Computer (PC ) is een kanttekening toch op zijn plaats. ’Big Blue’ mag dan veel fouten hebben gemaakt - en nog steeds computers produceren uit de oertijd (mainframes) - de onderneming is commercieel nog altijd succesvol. IBM is onveranderd topspeler bij technologieontwikkeling, waarop patenten zijn aan te vragen.

Doormodderen
De waarde van technologie laat zich niet altijd direct naar klinkende munt vertalen. Marketing hypes leiden dikwijls tot verkeerde beeldvorming. Een objectief oordeel is niet meer te vellen. Neem nu de gang van zaken rondom de invoering van het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) in Nederland. Ook Dré de Man suggereert dat de achterliggende software wellicht niet veilig zou zijn geweest. Toch is een lek in het hart van de gekozen EPD-oplossing, het zogeheten Landelijk Schakel Punt (LSP), nooit aangetoond. Sterker nog, daar waar de Eerste Kamer meende de stekker uit het inmiddels operationele systeem te moeten trekken, kiest men bij soortgelijke projecten in de VS, Zweden en UK juist vóór deze oplossing. De hier beproefde én verguisde technologie wordt elders beschouwd als bijzonder robuust. Is dat een kwestie van uitgekiende marketing of toepassen van slimme verkooptrucjes? Ik dacht het niet. De bedenkers ervan opereren op een ’niche’ markt, waarvoor nog nauwelijks commerciële campagnes zijn ontwikkeld.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie