Ondernemers in de agrifood: de sector communiceert veel te weinig proactief

Berenschot-adviseur: ‘De agrifoodsector is in staat het vertrouwen te herwinnen, maar moet de kop niet in het zand steken.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor het derde jaar op rij heeft adviesbureau Berenschot onderzoek gedaan naar strategische trends in de agrifood. Twee op de drie bedrijven in de keten vindt dat hun sector in Nederland een uitstekend imago heeft. In de primaire sector en de handel onderschrijft zelfs driekwart van de bedrijven deze stelling.

Niet goed geregeld

Het crisismanagement is volgens 42 procent van de ondervraagden echter niet goed geregeld. 89 procent vindt ook dat de sector veel proactiever moet communiceren.

Vertrouwenscrisis

De agrifoodsector ligt onder het vergrootglas van de publieke opinie. Berenschot-adviseur Edwin Lambregts: ‘Het is geen wonder dat de schrik er bij sommige bedrijven goed in zit. Ongeveer een kwart van de bedrijven in ons onderzoek is in de laatste vijf jaar direct geraakt door een vertrouwenscrisis. De sector is in staat om het vertrouwen herwinnen, maar moet dan wel proactief optreden en de kop niet in het zand steken.’ De agrifoodsector in Nederland en België is zich hier terdege van bewust.

Goede naam en faam

Lambregts pleit voor een mix van maatregelen: sterkere verticale integratie door vaste afspraken tussen de schakels, adequaat crisismanagement en gerichte communicatie naar de burger en de consument. ‘De goede naam en faam van de agrifood is in het geding en we moeten niet wachten tot de wal het schip keert’, aldus Lambregts.

Agri & Food Trends 2014

Het volledige rapport Agri & Food Trends 2014 en de management samenvatting zijn te downloaden vanaf . Ook kunnen hier gedrukte exemplaren besteld worden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie