Ontdek Snapchat advertising met: de Celebration Cycle

In een jaar waarin veel verandert, veranderen consumenten ook. Slimme marketeers spelen daar op in door te focussen op de mobiele shopper.

Snapchat advertising

De Celebration Cycle

Elk jaar rond oktober krijgen we allemaal zin in de feestdagen. Waar gaan we vieren? Welke cadeaus gaan we geven en krijgen? Snapchatters houden van shoppen voor de feestdagen en doen dat natuurlijk ook al veel via Snapchat. Op basis van hun gedrag en interesse hebben we bij Snapchat een consumer journey ontwikkeld, die nu beschikbaar is voor marketeers.

Deze journey gaat niet in een rechte lijn van awareness naar interest naar sales, maar verloopt via de Celebration Cycle. Snapchatters “vieren” namelijk hun cadeaus met hun vrienden en familie. Ze delen hun blijdschap over de cadeaus die ze krijgen en geven voor de feestdagen. Zo geven ze vrienden op Snapchat weer ideeën voor cadeaus die zij willen krijgen of geven. En dat zorgt voor een sneeuwbaleffect waardoor de advertentiebudgetten van merken en marketeers veel meer impact hebben. Een mooi cadeau voor de feestdagen, al zeggen we het zelf.

Fase 1: Inspiratie zoeken

Snapchatters rekenen erop dat ze op Snapchat inspiratie vinden voor de feestdagen. Ze gebruiken Snapchat (onbewust) tijdens het kiezen van hun cadeaus voor Sinterklaas en Kerst. Het is zelfs zo dat 60% van de Snapchatters er vanuit gaat dat ze via Snapchat het juiste cadeau vinden voor vrienden en familie(1). Gelukkig zijn onder onze gebruikers veel trendsetters die hun nieuwe cadeaus delen en zo anderen weer te inspireren.

Fase 2: Lijstjes maken

Delen is onderdeel van het kerstgevoel op Snapchat. Onze community deelt niet alleen de grote feestmomenten met vrienden en familie, maar ook de mini-momenten die voor hen belangrijk zijn. Bijvoorbeeld hun zoektocht naar cadeaus voor tijdens de feestdagen. Snapchatters delen zelfs 1,6x vaker Snaps met vrienden en familie tijdens het zoeken in vergelijking met niet-Snapchatters(2). Zo inspireren ze elkaar tijdens het maken van cadeaulijstjes.

Fase 3: Cadeaus kopen

De aankoopfase op Snapchat is belangrijk en leidt tot mooie resultaten voor merken. Onze gebruikers zoomen namelijk al in op de merken die voor hen belangrijk zijn tijdens het inspiratie zoeken en lijstjes maken. Dat betekent dat hun favoriete merken top of mind zijn op het moment dat ze een aankoop doen. En daar komt nog eens bij dat Snapchatters flink shoppen tijdens de feestdagen. In November/December van 2020 was er al een stijging van het totaal aantal aankopen via Snapchat van 119% ten opzichte van 2019(3). Dat voorspelt veel goeds voor 2021! 

Fase 4: Cadeaus vieren

De volgende fase is het vieren van cadeaus. Het is de fase waarin Snapchatters hun opwinding, plezier en hun prachtige cadeaus delen met vrienden en familie. Dit delen inspireert weer anderen tijdens hun eigen fasen van inspiratie zoeken en lijstjes maken. Het actief vieren van cadeaus geeft merken zelfs meer positieve aandacht dan je waar dan ook kunt krijgen. Snapchatters posten namelijk 240% vaker over hun cadeaus dan niet-Snapchatters(4). Dat is een kans die geen marketeer mag laten lopen!

Een advertentiepakket op maat

Snapchat belooft marketeers betekenisvolle, relevante merkervaringen tijdens de feestdagen, gecombineerd met klinkende resultaten. Elk merk heeft natuurlijk zijn eigen sales- en marketing-doelstellingen, afhankelijk van het type organisatie en product. Daarom biedt Snapchat merken een oplossing op maat.

Benieuwd naar een advertentiepakket op maat? 

  1. 2020 Alter Agents study commissioned by Snap Inc. QG7a: “Which of the following do you do on Snapchat related to gifting?” Base: Snapchatters (n=803)
  2. 2021 Deloitte Holiday Research Commissioned by Snap Inc. Q: “Thinking specifically about holiday shopping, which of the following have you done… ‘I share Snaps with friends or family while browsing.’” Base = Snapchatters (n=1014), Non-Snapchatters (n=255)
  3. Snap Inc. internal data, November–December 2019 average vs. November–December 2020 average.
  4. 2021 Deloitte Holiday Research Commissioned by Snap Inc. Q: “Thinking specifically about holiday shopping, which of the following have you done… ‘Post something about the gift after I get it.’” Base = Snapchatters (n=1014), Non-Snapchatters (n=255)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →