Project Comet en de 'mobile mindshift' van Adobe

Adobe licht tipje op van de sluier rond Project Comet.

User Experience (UX) en User Interface (UI) design stonden centraal tijdens de Awwwards conferentie in het Koninklijk Instituut voor de Tropen. Honderden designers uit de hele wereld kwamen bij elkaar om de praktijk en toekomst van het vak te bespreken. Bart Van de Wiele, Solutions Consultant bij Adobe, lichtte een tipje op van de sluier rond Project Comet tijdens een live demonstratie.

Comet moet &;de alles-in-één oplossing voor mobile UX designers&; worden. Gebruikers kunnen in korte tijd interaction designs, wireframes en prototypes voor mobile devices ontwerpen. De door Van de Wiele getoonde demonstratie was een alpha-versie van Comet. De eerste def versie komt beschikbaar in de loop van de tweede helft van 2016, overigens onder een andere naam dan &;Project Comet&;.

De reacties uit de zaal op de demonstratie zeiden eigenlijk genoeg. Net als ik had het publiek waarschijnlijk nooit eerder zo snel een prototype voor een smartphone app gebouwd zien worden.

Binnen de Comet interface kan de ontwerper schakelen tussen een &;design&; modus en een &;prototype&; modus. In de protytpe modus wordt het effect van aanpassingen direct zichtbaar. Deze "Comet projecten" kunnen vervolgens gedeeld worden met het projectteam voor extra aanpassingen of ter review. Van de Wiele liet zien hoe je in een paar minuten een app design maakt, mede dankzij drag and drop features in het programma. Hiermee werden designs geschetst door simpelweg een smartphone model te selecteren, frames te tekenen en .png, .jpg en .svg-bestanden te verslepen.

Ook simuleerde Van de Wiele navigatie-paden (zie GIF-animatie hieronder) voor zijn prototype. Persoonlijk lijkt dit mij een handige functie voor wanneer ik met een potentiële opdrachtgever om de tafel zit, om snel een App idee te visualiseren en evalueren en om te checken of ik goed heb begrepen wat de opdrachtgever voor ogen heeft. 


GIF-animatie van User Interface Adobe Comet van de

De software applicatie werkt samen met andere Adobe software, waaronder Photoshop en Illustrator. "De focus van Comet ligt volledig op prototyping en snel design templates ontwikkelen", vertelde Van de Wiele na zijn presentatie. "Het is puur gericht op simulatie en visualisatie, dus niet op code- of HTML-testing in live omgevingen."

In eerste instantie zal Comet alleen beschikbaar zijn voor Mac gebruikers. Van der Wiele vindt het wel wenselijk om te zorgen voor brede compatibility. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat Comet compatibel is met alle besturingssystemen. Dat gaat er wel komen, maar wanneer is onbekend. Ook toegang tot de Library in de Creative Cloud zou mooi zijn, maar ik weet niet of die functie er komt."

Geïnteresseerden kunnen zich via de website van Adobe om op de hoogte te blijven. Designers kunnen in de loop van maart &;early access&; krijgen door zich in te schrijven. De definitieve versie zal naar verwachting met enkele extra functies beschikbaar worden in de loop van de tweede helft van 2016. Na het beschikbaar stellen van de beta-versie, zo meldt een Product Manager op een blog van , zullen er nog enkele andere functies worden ontwikkeld, waaronder:

  • Direct werken met meerdere layers in documenten;
  • Bestaande designs en stijlen hergebruiken, evenals het benutten van diverse Creative Cloud libraries;
  • Responsive Webdesign mogelijkheden en de creatie van designs in CSS-stijl;
  • Ondersteuning van micro-interacties en animaties van elementen;
  • Previewen en editen in real-time op verbonden mobile devices;

Mobile mindshift
Adobe heeft in de afgelopen jaren de focus merkbaar veranderd. Wat begon met programma&;s als Photoshop, PDF, Fireworks en InDesign, is inmiddels uitgegroeid tot een brede verzameling applicaties voor designers en marketeers. Met de introductie van de Creative Cloud en Marketing Cloud applicaties, probeert het bedrijf in te spelen op de groeiende behoefte aan brede mobiele marketing- en creatie-tools van professionals.

Gezien de ontwikkelingen van de afgelopen twee jaar bij het bedrijf en deze preview van Comet, groeit mijn vermoeden dat Adobe dit jaar meer bekend zal maken over nieuwe oplossingen voor de "mobiele" creatives en marketeers onder ons. Zodoende lijkt de &;mobile mindshift&; zich ook langzaam te voltrekken bij Adobe.    

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie