QR-code en Augmented Reality Case Van Oorschot Mode

Het leeuwendeel van de Nederlandse Retail klampt zich nog halsstarrig vast aan gewone brievenbusreclame. Ondertussen zie je dat er door marketeers en reclamemakers meer aandacht komt voor verrijking van gewoon papier van plaatjes en tekst, met QR-code of AR (Augmented Reality).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De techniek is er en het publiek gewapend met smartphone of tablet, maar waar blijven de campagnes?

Tot voor kort, werden QR-codes nog te pas en te onpas op folders en flyers geplakt zonder dat er een strategie achter zat. Door schade en schande wijs geworden zie je de kwaliteit van met QR-code- en AR verrijkte campagnes sterk toenemen en wordt de kracht en het effect van multichannel steeds duidelijker.

Wordt de QR-code door zowat iedereen ingezet, AR is bij kleinere bedrijven en organisaties nog lang geen gemeengoed. De QR-code is van iedereen. Met AR ligt dat iets anders. Er zijn verschillende aanbieders van Augmented Reality readers en creators. De meest bekende met meer dan 2,3 miljoen reader App downloads is ongetwijfeld Layar, die daarmee aan de basis staat voor AR in Nederland.

Met Layar werden door campagnes ontwikkeld voor o.a. ANWB, Playboy, Renault en Suit Supply. Grote partijen waaraan de meerwaarde van AR niet meer hoeft te worden uitgelegd.

Dat AR ook voor kleinere ondernemingen mogelijkheden biedt bewijst . De moderetailer met vijf fysieke shops in Zuid Nederland verrijkt sinds kort zijn reclamemateriaal en etalages met AR.

In september 2012 werd samen met Limebizz besloten een pilotproject met AR te starten. Hoewel de resultaten van die eerste aanzet niet spectaculair waren, werd besloten op de ingeslagen weg door te gaan en een brochure met voorjaarsartikelen te verrijken met AR.

De brochure heeft de algemene kenmerken van een gewone brochure zoals afbeeldingen van producten, modieus geklede modellen, prijsinformatie e.d. Het onderscheid zit visueel vooral in subtiele markers met het Layar logo bij artikelen waar via AR meer informatie over beschikbaar is.

De dynamische content als filmpjes met kledingadviezen, modetrends en links naar de website/webshop komen beschikbaar als de afbeeldingen worden gescand met de Layar App. (Augmented Reality reader).

In de wetenschap dat veel consumenten nog niet beschikken over de reader App van Layar werd in de brochure ruimte gecreëerd om lezers te informeren en te helpen bij het downloaden van de IOS of Android App. Om de download te vergemakkelijken werden twee aparte QR-codes gebruikt met directe verwijzing naar de verschillende downloadplatforms.

Met AR in de brochure biedt Van Oorschot Mode de lezer direct een life experience van de collecties en stelt bezoekers in staat meteen een bezoek te brengen aan de webshop en de getoonde producten te bestellen.

De conversiecijfers van de campagnebrochure zijn nog niet bekend. Maar wat die conversiecijfers ook zijn, volgens Guus Van Oorschot zijn de reacties op de brochure overwegend positief en de scanresultaten in vergelijking met de pilot een heel stuk beter. Bijkomend voordeel is dat producten in onze winkeletalages via de Layar sticker direct en 24/7 te kopen zijn in de online store.

Van Oorschot Mode heeft met de ‘Nieuwe’ brochure in ieder geval aangetoond dat gebruik maken van AR in printmedia ook een impuls kan geven aan het benutten van AR door kleinere ondernemingen. Kosten voor het opzetten van een campagne met AR mogen geen rol spelen. Voor minder dan 1.000 euro maak je traditionele media al multimediaal en voor langere tijd inzetbaar.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie